Африканці в Північній Сахарі вживали молоко вже сім тисяч років тому

22 июня 2012 - Украина

Африканці в Північній Сахарі вживали молоко вже сім тисяч років тому

Прадавній в Африці глиняний посуд зі свідченнями вживання молока знайдений в Північній Сахарі.

Археологи виявили в Сахарі, на території сучасної Лівії, черепки древніх горщиків, що використалися для зберігання молока і молочних продуктів. Стаття, присвячена аналізу знахідки, вийшла в журналі Nature.

Осколки посуд, вік якого автори статті оцінюють приблизно в 7 тисяч років, був знайдений в місцях поселень древніх людей в горах Тадрарт-Акакус в північній частині Сахари. Тоді клімат цього регіону був не таким посушливим, як в наші дні, і його мешканці вели наполовину осілий спосіб життя, при цьому полюючи і збираючи дикі злаки. Коли 5-7 тисяч років назад ці території стали перетворюватися на пустелю, люди перейшли до кочового способу життя.

Про те, що до запустинювання регіону його населення вирощувало худобу, свідчать наскальні малюнки із зображеннями корів і овець. Проте прямих доказів існування в ту епоху молочного тваринництва не було, а сам вік малюнків було складно визначити через те, що вони були виконані мінеральними барвниками.

Щоб розв'язати цю проблему, дослідники проаналізували черепки глиняних горщиків і виявили, що приблизно в половині з них зберігалися молочні продукти. Учені виділили жирні кислоти, що вбралися в глину, і провели їх радіовуглецеве датування, що дозволило встановити дату знахідки.

Результати дослідження відповідають генетичним даним про одомашнення худоби і його міграції. "Генетичний аналіз доводить, що люди разом зі своєю худобою рухалися з Близького Сходу і проникли в Африку в початку-середині голоцену, близько 8 тисяч років назад", -- пояснила Джулія Дюн, один з авторів статті.