Астрономи відкрили блукаючу чорну діру

6 июня 2012 - Украина

Астрономи відкрили блукаючу чорну діру

Чорна діра, що утворилася в результаті зіткнення двох галактик, мчить з величезною швидкістю по космічному простору.

Астрономи знайшли доказ того, що масивна чорна діра була відторгнута галактикою і тепер рухається зі швидкістю декілька мільйонів кілометрів на годину. Спостереження, зроблені космічною рентгенівською обсерваторій NASA "Чандра" показують, що чорна діра зіткнулася і злилася з іншою чорною дірою, і в результаті була понесена сильною гравітаційною хвилею. Результати спостережень будуть опубліковані 10 червня в журналі The Astrophysical Journal.

"Складно уявити, що величезні чорні діри, маса яких в мільйони разів перевищує масу Сонця, можуть взагалі рухатися, тим більше з такою аномально високою швидкістю", -- пояснила Франческа Чивано, керівник дослідження з Гарвард-Смитсоновского центру астрофізики.

Чивано разом з колегами вивчала систему CID - 42, розташовану в центрі галактики, віддаленої від нас на 4 мільярди світлових років. Попередні спостереження, зроблені за допомогою телескопа "Хаббл", зафіксували в цій системі два компактні джерела видимого світла. Дані, отримані за допомогою двох наземних телескопів, телескопа Магеллана і Дуже Великого Телескопа(Very Large Telescope) в Чилі показали, що ці два джерела світла віддаляються один від одного зі швидкістю майже в 5 мільйонів кілометрів на годину(1500 км/с).

Співробітники лабораторії Чивано, приступивши до спостережень за CID - 42, також виявили там джерело рентгенівського спостереження. Проте спочатку астрономи не змогли визначити, чи виходить це випромінювання тільки від одного з об'єктів, що світяться, або відразу від обох. Лише за допомогою рентгенівського телескопа "Чандра" їм вдалося устновить, що джерело рентгенівського випромінювання там все-таки один, що свідчить про існування лише однієї чорної діри в системі.

Учені вважають, що система CID - 42 утворилася в результаті зіткнення двох галактик, в центрі кожної з яких знаходилося по чорній дірі. Чорні діри також зіткнулися і злилися в одну, причому гравітаційна хвиля, що утворилася в результаті зіткнення, виявилася така сильна, що виштовхнула цю діру з галактики. Інше джерело світла, що не випускає рентгенівське випромінювання, є кластером яскравих зірок, від якого віддаляється чорна діра, вважають дослідники.

Втім, як говорять астрономи, можна трактувати систему CID - 42 і по-іншому. Можливо, тут зіткнулися навіть три чорні діри, причому одну з них виштовхнуло. Крім того, система CID - 42 може виявитися двома чорними дірами, які не віддаляються один від одного, а просто дуже швидко обертаються по спіралі. Проте в цьому випадку щонайменше одна із зірок має бути дуже непомітною, оскільки учені зафіксували всього одне джерело рентгенівського випромінювання. З цієї причини дослідники схиляються саме до версії з чорною зіркою, що віддаляється.

Хоча, мабуть, гравітаційні хвилі достатньої сили, здатні виштовхувати чорні діри, утворюються рідко, проте учені вважають, що у Всесвіті можуть бути і інші блукаючі чорні діри, що залишаються невидимими для нас, оскільки вони поглинають усю речовину навколо себе.