Астрономи відкрили планету земної маси у зірки Альфа Центавра

17 октября 2012 - Украина

Астрономи відкрили планету земної маси у зірки Альфа Центавра

Астрономи з Європейської південної обсерваторії відкрили планету земної маси в найближчій до Землі зоряній системі - у зірки Альфа Центавра B, говориться в статті, яка буде опублікована в журналі Nature.

Зірка Альфа сузір'я Центавра є яскравою зіркою південного неба і найближчою до Сонячної системи.

Насправді це потрійна зірка, що складається з двох зірок, схожих на Сонце, - Альфа Центавра A і Альфа Центавра B - і третьої, віддаленою від них Проксіми Центавра. Проксіма - тьмяний червоний карлик - є найближчою до Сонця зіркою. Вона знаходиться на відстані близько 4,24 світлових роки від Землі, приблизно на 0,2 світлових роки ближче, ніж зірки A і B. Проте побачити цю тьмяну зірку неозброєним оком не можна.

З 19 століття астрономи будували припущення про можливість існування в цій системі планет, які могли б бути найближчим до Сонячної системи притулком життя. Але точність астрономічних методів досі не дозволяла судити про те, чи є планети у цих найближчих до Землі зірок. Тепер така планета знайдена.

"Спостереження, які ми проводили більше чотирьох років за допомогою інструменту HARPS, дозволили виявити слабкий сигнал, який свідчить про існування планети, що обертається навколо зірки Альфа Центавра B з періодом 3,2 дня", - говорить Ксавьє Дюмуск(Xavier Dumusque), провідний автор дослідження, слова якого наводить прес-служба Європейської південної обсерваторії.

Європейські астрономи використали для пошуку планети метод променевих швидкостей - метод, грунтований на вимірі украй малих "гойдань" зірки, що виникають під дією гравітації планети. Спектрограф HARPS, встановлений на телескопі з діаметром дзеркала 3,6 метри обсерваторії Ла-Силья в Чилі, фіксував доплерівське зрушення спектру, що виникає від цієї "надбавки".

Цей ефект надзвичайно слабкий - планета примушує зірку Альфа Центавра B рухатися вперед і назад зі швидкістю близько 51 сантиметра в секунду, щоб виміряти це, потрібно мати найвищу точність.

Зірка Альфа Центавра B схожа на Сонце, її маса складає 0,9 маси Сонця, а світимість - приблизно половину сонячної. Планета, відкрита європейськими астрономами, робить один оборот навколо неї за 3,236 дні, а радіус її орбіти складає лише 0,04 астрономічної одиниці(5,98 мільйона кілометрів), що приблизно вдесятеро менше радіусу орбіти Меркурія(0,46 астрономічної одиниці).

Маса планети складає, щонайменше, 1,13 мас Землі. Метод променевих швидкостей дозволяє оцінити лише нижню межу маси планети, але досвід показує, що вона найчастіше близька до реальної.

Другий компонент подвійної системи, зірка Альфа Центавра A, знаходиться на відстані в сотні разів далі - приблизно на дистанції, що розділяє Сонце і Сатурн - але в небі цієї планети вона повинна сяяти дуже яскраво.

"Це перша планета з масою, близькою до маси Землі, виявлена у зірки, схожої на Сонці. Вона звертається дуже близько до своєї зірки і має бути занадто гарячіше, щоб на ній виникло життя, але можливо, це лише одна планета з декількох, які можуть існувати в цій системі", - говорить співавтор дослідження Стефан Одрі(Stephane Udry).