Астрономи виявили зірку NGC 1624-2 з магнітним полем в 20 тисяч разів сильнішим за сонячне

12 сентября 2012 - Украина

Американські астрономи виявили в сузір'ї Персея велику зірку NGC 1624-2 з найсильнішим магнітним полем серед усіх відомих зірок - воно в 20 тисяч разів сильніше за сонячне, говориться в статті, опублікованій в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

"Магнітосфера - магнітна оболонка навколо зірки - NGC 1624-2 дивовижна сама по собі. Вона приблизно в чотири рази ширша, ніж поле інших великих зірок аналогічних розмірів і в 80 разів більше їх за об'ємом. Ми повинні більше спостерігати за такими зірками для розуміння того, що ж в них відбувається", - пояснив керівник групи астрономів Грег Уейд (Gregg Wade) з Королівського військового коледжу Канади в Кінгстоні.

Уейд і його колеги вивчали зірки в розсіяному скупченні NGC 1624, розташованому в сузір'ї Персея на відстані в 20 тисяч світлових років від Землі, за допомогою телескопів HETI в американській обсерваторії Макдональда в місті Остін і французько-канадського телескопа CFHT на вершині гори Мауна-Кеа на Гаваях.

Увагу учених притягнула відносно молода зірка NGC 1624-2, що є блакитний гігант, маса якого в 35 разів перевищувала сонячну. Такі зірки живуть дуже недовго за астрономічними мірками, всього декілька мільйонів років. За цей час зірка викидає значну долю своєї маси в космічний простір у вигляді сонячного вітру.

"Сонячний вітер, витікаючий від масивних зірок, дуже щільний в порівнянні з потоками плазми у нашого Сонця. Ці зірки можуть втратити до 30% від маси у вигляді сонячного вітру за їх життя. Вітер є потоком із заряджених часток, які рухаються уздовж ліній магнітного поля світила. Це добре помітно по аномаліях в спектрі зірки", - пояснила Енн Пеллерін (Anne Pellerin) з Гірського університету Еллісона в місті Саквілль (Канада).

Уейд і його колеги скористалися цією особливістю спектру для обчислення сили магнітного поля NGC 1624-2 і швидкості обертання зірки навколо своєї осі при допозі інструменту ESPaDOnS, підключеного до гавайського телескопа CFHT.

До здивування учених, сила магнітного поля зірки перевищила усі можливі очікування. За їх розрахунками, магнітне поле NGC 1624-2 сильніше сонячного в 20 тисяч разів, а межі магнітосфери світила тягнуться на 11 його радіусів. Завдяки цьому блакитний гігант має "розкішну" мантію з часток сонячного вітру, захоплених його магнітним полем.

З іншого боку, швидкість обертання світила виявилася украй низькою. Як стверджують астрофізики, зірка витрачає до 160 днів на здійснення одного обороту навколо своєї осі. Для порівняння, Сонце здійснює один оборот всього за 25 днів.

"Ми думаємо, що зірка обертається повільно через те, що їй доводиться "волочити" за собою свій сонячний вітер, що "прилипнув" до ліній магнітного поля. Звичайно, це ще належить перевірити, але немає причин вважати, що це далеко не так", - робить висновок Уейд.