Астрономи врятувати теорію відносності Ейнштейна завдяки спирту

15 декабря 2012 - Украина

Астрономи врятувати теорію відносності Ейнштейна завдяки спирту

Молекули метилового спирту в древній галактиці, віддаленій від нас на 7 мільярдів світлових років, допомогли астрофізикам з'ясувати, що протони і електрони не відрізнялися за своїми властивостями від сучасних часток, що рятує загальну теорію відносності від ревізії, говориться в статті, опублікованій в журналі Science.

Вважається, що ранній Всесвіт не був схожий за своїми фізичними властивостями на її сучасний стан. Зокрема, до певного моменту часу Всесвіт розширювався з постійною швидкістю, а через 5 мільярдів років після Великого вибуху почав розширюватися з прискоренням. Астрономи намагаються з'ясувати причини цих відмінностей, порівнюючи значення деяких фундаментальних констант для сучасного і древнього Всесвіту.

Група астрофізиків під керівництвом Віма Юбахса (Wim Ubachs) з Амстердамського університету (Нідерланди) визначила значення однієї з таких констант - співвідношення маси електрона і протона ("мю"), вивчивши спектр випромінювання квазара PKS 1830-211, що пролітає через древню галактику в сузір'ї Стрільця.

Як пояснюють учені, під час своєї подорожі до Землі світло квазара, віддаленого від нас на 11,1 мільярда світлових років, стикається з молекулами газу в цій галактиці. Завдяки цьому спектр і інші властивості його випромінювання міняються, зберігаючи в собі "сліди" молекул, через скупчення яких пройшли промені квазара.

Увагу Юбахса і його колег притягнули лінії в спектрі квазара, що відповідають молекулам примітивного спирту метанолу (СН3ОН). У своїх попередніх роботах астрофізики з'ясували, що спектр метанолу, в порівнянні з іншими "космічними" молекулами, повинен найбільше відрізнятися від його поточного малюнка у тому випадку, якщо значення "мю" було іншим у далекому минулому Вселеної.

Учені скористалися цим шансом і виміряли співвідношення мас елементарних часток по лініях метанолу в спектрі PKS 1830-211. Юбахсу і його колегам вдалося виділити чотири лінії метанолу в спектрі квазара і порівняти їх характеристики із спектром молекул спирту в їх лабораторії.

Виявилось, що значення "мю" для сучасного і древнього Всесвіту практично не розрізнялися. За розрахунками астрофізиків, різниця в їх значеннях не перевищує однієї десятимільйонної долі (10 в мінус 7 мір). Як вважають дослідники, це дозволяє говорити про те, що співвідношення маси електрона і протона по суті не змінилося за останні сім мільярдів років.

"Якби ми помітили які-небудь відмінності в значеннях фундаментальної константи, то тоді б нам стало зрозуміло, що наше розуміння основ фізики є невірним. Зокрема, подібне відкриття порушувало б ключове положення загальної теорії відносності Ейнштейна - принцип еквівалентності сил гравітації і інерції", - робить висновок один з авторів статті Карл Ментен (Karl Menten) з Інституту радіоастрономії Суспільства Макса Планка у Бонні (Німеччина).