Авторами малюнків в іспанській печері були останні неандертальці

15 июня 2012 - Украина

Авторами малюнків в іспанській печері були останні неандертальці

Археологи дійшли висновку, що прадавній наскальний живопис в Європі розташований в іспанській печері Эль-Кастильо, а її авторами, можливо, були неандертальці. Це відкриття збільшує вік європейського первісного мистецтва майже на 10 тисяч років. Результати дослідження опубліковані у свіжому випуску журналу Science.

Колектив учених під керівництвом Алистера Пайка з Бристольского університету проаналізував 50 зразків древніх малюнків з 11 печер в Північній Іспанії за допомогою уран-ториевого методу. Річ у тому, що звичайні радіовуглецеві методи у разі наскального живопису не працюють, оскільки вона виконана мінеральними барвниками і не містить органічних речовин. Проте її вік дозволяє визначити міру розпаду радіоактивних ізотопів урану-234, який з часом переходить в торій-230.

Щоб оцінити вік кожного малюнка, потрібно всього 10 міліграм породи(це розмір рисового зерна), що дозволяє звести до мінімуму можливий збиток.

Найдревнішими виявилися малюнки в печері Эль-Кастильо, їх вік, згідно з використаним методом, склав 40800 років. Перші ж сучасні люди на території Північної Іспанії з'явилися 41500 років тому, всього декількома століттями раніше. До цього ж її населяли неандертальці. "Наші дані говорять про те, що сучасна людина або вже принесла з собою культуру живопису, або розвинув її відразу після прибуття, або ж авторами малюнків є неандертальці", пояснив Алистер Пайк.

Дослідники підкреслюють, що перші ознаки людського мистецтва у вигляді намист і обробленої яєчної шкаралупи знайдені в Африці і мають вік 70-100 тисяч років, проте вивчення перших проявів мистецтва в Європі також важливе, посколько воно може свідчити про паралельний розвиток і суперництво неандертальців і сучасних людей на її території.

У травні інша група учених вже заявляла про те, що найдревніший наскальний живопис в Європі знаходиться у французькій печері Абри-Кастанет і її вік складає 37 тисяч років. Проте, якщо автори статті в Science праві, то відбитки рук і зображення червоного диска, знайдені в печері Эль-Кастильо, все-таки древніший за жіночий статевий орган з французької печери майже на чотири тисячі років.