Чи знайдений бозон Хіггса?

8 июля 2012 - Украина

Чи знайдений бозон Хіггса?

Найважчий бозон, відкритий фізиками в результаті експериментів на Великому адронному колайдері, дуже нагадує бозон Хіггса, проте повної упевненості в його виявленні у учених немає.

У Мельбурні(Австралія) завершився науковий семінар, на якому учені, працюючі на Великому адронному колайдері, оголосили про відкриття нової частки, що нагадує бозон Хіггса. Трансляція семінару велася у фізичних інститутах по всьому світу, у тому числі в підмосковному наукограде Дубна.

Джо Инкандела, керівник наукової колаборації CMS, що займається експериментами на колайдері, розповів, що ученим вдалося виявити частку з масою в 125 гігаелектронвольт, що в 133 рази важче за протон. Статистична достовірність відкриття оцінюється в 4,9 сигма, це всього на 0,1 менше необхідного значення, достатнього, щоб визнати його остаточно достовірним.

Фабриолла Джанотти, представник конкуруючої колаборації ATLAS, привела дещо інші дані: маса частки дорівнює 126 гігаелектронвольтам, а достовірність відкриття складає 5 сигма. При цьому і Джанноти, і Инкандела говорять про те, що їх результати доки носять попередній характер, а стаття з викладом відкриття буде спрямована в журнал, що рецензується, тільки у кінці липня.

Учені поспішили оприлюднити результати своїх досліджень тому, що пошук експериментального доказу існування бозона Хіггса, передбаченого ще в 1960-і роки, є одним з найважливіших напрямів сучасної фізики. Якщо відкрита частка дійсно відповідає параметрам бозона Хіггса, то це підтверджує Стандартну теорію, що пояснює принципи будови речовини.

Втім, поки у учених немає остаточної упевненості в тому, що їм дійсно вдалося зафіксувати бозон Хіггса. "Ми відкрили найважчий бозон, відомий на сьогодні. Значення цього відкриття дуже велике, і саме тому ми маємо бути надзвичайно акуратні і уважні при проведенні наших вимірів і перехресних перевірок", - підкреслив Инкандела, слова якого наводить британська газета Daily Mail.