Хаббл знайшов у Всесвіті водні світи

24 марта 2012 - Украина

Хаббл знайшов у Всесвіті водні світи

Американські астрономи вивчили знімки, отримані орбітальної обсерваторією «Хаббл», і виділили новий клас екзопланет - «водних світів», з щільною і товстою атмосферою з водяної пари.

Група астрономів під керівництвом Захорі Берта (Zachory Berta) з Гарвард-Смітсоніанського центру астрофізики в Кембриджі (США) оголосила про існування ще одного класу екзопланет - «водних світів», вивчивши космічний об'єкт GJ 1214b. Результати їх дослідження були прийняті до публікації в Astrophysical Journal.

На сьогодні двома найпоширенішими типами екзопланет вважаються так звані «супер-землі" і "гарячі юпітери». Перші є кам'янисті планети відносно невеликої маси, основу яких складають гірські породи, близькі за своїм складом до земних. Другі - екзопланети-надгіганти, що обертаються навколо зірки на дуже невеликій відстані, через що їх атмосфера і рідкі надра розігріті до тисячі градусів Кельвіна.

Космічний об'єкт GJ 1214b раніше був відкритий групою планетологів під керівництвом Дейвіда Шарбонно (David Charbonneau) з Гарвард-Смітсоніанського центру астрофізики в 2009 році. Планета обертається навколо червоного карлика GJ 1214 в сузір'ї Змієносця, віддаленого на відстані в 40 світлових років від Сонця. У планети відносно великі розміри планети, 2,67 радіуса Землі, і невелика щільність - приблизно третина земної. Більшість астрономів припускає, що такі параметри GJ 1214b можна пояснити тим, що вона являє собою водний світ - планету з невеликим твердим ядром і гігантським океаном навколо нього.

Берта і його колеги підтвердили цю гіпотезу, вивчивши атмосферу планети за допомогою ширококутної камери (WFC3) на борту телескопа «Хаббл».

Вчені спостерігали за зміною спектру випромінювання зірки-карлика в момент, поки планета проходила по її диску. При цьому промені світила «прошивають» атмосферу планети, і частина з них змінюється, стикаючись з молекулами газів і водяної пари у її складі. Через це в спектрі випромінювання зірки з'являються нові лінії, які сигналізують про наявність тих чи інших речовин в атмосфері планети.

Знімки «Хаббла» показали, що атмосфера GJ 1214b являє собою густий водяний пар з додаванням невеликих кількостей гелію і водню. Оскільки температура на поверхні планети - близько 200 градусів за Цельсієм, вода в її океанах повинна знаходитися в екзотичному стані, припускають вчені.

«Висока температура і тиск можуть стати причиною появи таких екзотичних матеріалів, як« гарячий лід »і« супержідкая вода », які ми не можемо зустріти в нашому повсякденному житті на Землі», - пояснив Берта.

На сьогоднішній день вчені встигли відкрити ще кілька планет, схожих за своїми характеристиками на GJ 1214b. Можливо, це теж «водні світи».