Палеонтологи знайшли черепах, загиблих під час спаровування 47 мільйонів років тому

22 июня 2012 - Украина

Черепахи, захоплені процесом розмноження, занурилися в отруйні шари древнього вулканічного озера.

Німецькі палеонтологи виявили в кар'єрі Мессель, розташованому на півдні Німеччини, останки черепах виду Allaeochelys crassesculpta, що злучаються. Стаття з описом знахідки опублікована в журналі Biology Letters.

З еоценового місцезнаходження Мессель відома безліч копалин прекрасного збереження, завдяки чому кар'єр був включений в список пам'ятників ЮНЕСКО. Проте черепахи, похоронені безпосередньо в процесі спаровування, знайдені там уперше. Палеонтологи оцінюють їх вік в 47 мільйонів років.

У еоцені на місці кар'єру Мессель розташовувалося озеро кратера вулканічного походження, в яке падала безліч хребетних, включаючи птахів і кажанів. До теперішнього часу учені по-різному пояснювали масову загибель різноманітних рептилій, птахів і ссавців, знайдених у відкладеннях озера. Одні зв'язували її з періодичними викидами вулканічних газів, інші - із спалахами розмноження синьо-зелених водоростей, що отруювали воду.

Знахідка черепах, що злучаються, на думку авторів статті, дозволяє внести ясність в це питання і відтворити будову древнього озера. Річ у тому, що представники клади Trionychia, до якої належать знайдені черепахи, мають унікальну особливість: їх шкіра практично позбавлена рогових лусочок, властивих іншим рептиліям, що дозволяє цим тваринам отримувати кисень з води через поверхню тіла.

Проте така перевага обертається смертельною небезпекою у тому випадку, якщо черепахи занурюються у воду з підвищеним вмістом отруйних речовин і вуглекислого газу, які також вбираються через їх тонкі покриви. Мабуть, отруєння розчиненими у воді речовинами і стало причиною загибелі самця і самиці під час спаровування.

Учені припустили, що древнє озеро складалося з поверхневого шару чистої води, нижче якого розташовувалися шари, насичені отруйними вулканічними газами і непридатні для життя. У них-то і занурилися черепахи, в ході спаровування що тимчасово перестали здійснювати активні плавальні рухи. Як відмічають дослідники, причиною загибелі черепах не могла стати екстремальна ситуація у вигляді викиду газу, що отруїв усе озеро, оскільки в цьому випадку черепахи просто не могли б приступити до розмноження.

Самці і самиці цього виду черепах відрізняються один від одного завдовжки хвостів і розмірами: хвіст самців, як правило, довше, ніж у самиць, а самі вони менше їх (приблизно на 20 У відкладеннях Месселя раніше знаходили самців і самиць неподалік один від одного, проте безпосередніх доказів того, що вони гинули саме в ході спаровування, не було.