Перші Канадські пернаті динозаври

27 октября 2012 - Украина

Перші Канадські пернаті динозаври

Канадські палеонтологи з'ясували, що страусоподібні північноамериканські динозаври-орнітоміми мали розкішний набір пір'я, що робить їх першими пернатими ящерами, знайденими на території Нового Світу, говориться в статті, опублікованій в журналі Science.

"Це дійсно приголомшливе відкриття - нам вдалося виявити першого пернатого динозавра в західній півкулі. Останки орнітомімів знаходили і раніше, але тільки ці скам'янілості містили в собі натяки на те, що орнітоміми, як і представники декількох інших сімейств хижих ящерів, мали пір'я", - заявляє керівник групи учених Дарла Зеленитцьки(Darla Zelenitsky) з університету міста Калгарі(Канада).

Зеленитцьки і її колеги проводили розкопки у басейні річки Атабаска на території провінції Альберта на північному заході Канади. У цій частині провінції залягають осадові породи, що сформувалися в другій половині Крейдяного періоду, приблизно 75 мільйонів років назад.

Тут палеонтологи виявили три скелети орнітомімів(Ornithomimus edmontonicus) - відносно великих динозаврів, великий дзьоб і структура тіла яких стали приводом для привласнення їм статусу "страусів Мезозою".

Цей вид ящерів був відкритий в кінці 19 століття американським палеонтологом Чарльзом Маршем. Відтоді вчені неодноразово знаходили повні або часткові скелети цих рептилій, але жодна з таких знахідок не містила пір'я, через що більшість дослідників вважали, що орнітоміми були покриті лускою, як і багато інших хижих рептилій мелового періоду.

Відкриття Зеленитцьки і її колег спростовує це представлення - два з трьох скелетів орнітомімів, що належали молодої і дорослої особинам, містили в собі відбитки двох типів пір'я. Найпримітивніше пір'я, що нагадувало пух птахів або шерсть ссавців, покривало тіло і хвіст і молодого, і дорослого динозавра. Складніші вирости, що нагадують оперення сучасних птахів, покривали шкіру передніх лап дорослої особини.

"Динозаври були покриті пуховим пір'ям упродовж усього життя, проте тільки дорослі особини були носіями великого пір'я на лапах, об'єднаних в декоративні "крила". Це помітно відрізняє орнітомімів від сучасних птахів, крила яких починають рости з моменту народження пташеняти", - повідомила Зеленитцьки.

"Те, що "крила" розвивалися тільки у дорослих індивідів, говорить про те, що ці прикраси використовувалися на пізніх етапах життя рептилії. Цілком можливо, що орнітоміми використовували їх для привертання уваги протилежної статі або для висиджування яєць", - відмічає інший автор статті Франсуа Терьєн(Francois Therrien) з Королівського музею палеонтології в місті Друмхеллер(Канада).