Предок щелепних риб був схожий на акулу

14 июня 2012 - Украина

Предок щелепних риб був схожий на акулу

Детальне вивчення деталей будови черепа вимерлої риби з групи акантод дозволило пролити новий світ на загального предка кісткових і хрящових риб.

Палеонтологи з'ясували, як був влаштований загальний предок сучасних челюстноротых, яких належать більшість хребетних, починаючи від акули і закінчуючи людиною. Результати дослідження опубліковані в журналі Nature.

Челюстноротые, на відміну від безщелепних, таких, як міноги, забезпечені щелепним апаратом і підрозділяються на хрящових риб, кісткових риб і чотириногих(тетрапод), таких, що є усіх наземних хребетних. Хрящові риби, що включають акул, скатів і химер, відокремилися від еволюційного ствола, що дав початок кістковим рибам, дуже давно, і загальний їх предок до теперішнього часу залишається невідомим.

Щоб краще розібратися з походженням сучасних челюстноротых, дослідники вивчили будову черепа Acanthodes bronni, чиї залишки були знайдені у відкладеннях ранньої перми(296-290 мільйонів років назад). Цей вид є одним з пізніх представників вимерлих риб акантод, які існували з кінця силурійського періоду(430 млн років назад).

Учені зробили латексні зліпки зовнішніх і внутрішніх поверхонь черепа Acanthodes, що дозволило реконструювати деталі будови його щелеп, слухових камер, а також інші особливості його черепної коробки. З'ясувалося, що по цілому ряду рис будова черепа Acanthodes ближче до черепа акул, а не до черепа кісткових риб. Це суперечить більше раннім поглядам, згідно з якими акантод зближували з кістковими рибами.

Згідно з гіпотезою, висловленою авторами статті, саме акантоды, що нагадують як кісткових, так і хрящових риб, демонструють ознаки, характерні для загального предка обох груп. "Чим більше ми вдивлялися в череп акантод, тим більше ми бачили в нім подібності з акул", -- підкреслив професор Майкл Коутс, один з авторів статті.

Отже, зробили висновок учені, загальний предок сучасних щелепних мав саме акулячі риси, хоча раніше вважалося, що хрящові риби набули своїх ознак незалежно. Крім того, дослідники вважають, що ще одна група риб, що мала щелепи, вимерлі панцирні плакодермы, сильно відрізнялася інших челюстноротых і сталася ще раніше.