Рослини мають пам'ять

14 марта 2012 - Украина

Рослини мають пам'ять

Ботаніки з інституту Небраски встановили механізми, завдяки яким рослини запам'ятовують пережите висушування і стають більш стійкими до нього.

Дослідники використовували в своїй роботі класичний модельний організм - Arabidopsis thaliana. Щоб визначити стійкість рослини до посухи, вони витягували його з грунту і висушували на повітрі, а потім знову насичували вологою. Періодично відбираючи проби листя, ботаніки спостерігали, як Arabidopsis втрачає вологу. Виявилося, що рослини, які зазнали стресу в другій, третій і четвертий раз з кожним разом зберігають воду все краще.

Для того щоб встановити, як рослини запам'ятовують пережитої стрес, біологи вирішили вивчити гени, які стають активні тільки під час висушування. Виявилося, що серед таких генів принаймні два - RD29B і RAB18 стають «натренованими» через пережитого стресу. Їх активність під час насичення вологою падає до вихідного стану, але якщо висушування повторюється, вони включаються набагато швидше, ніж у перший раз.

Дослідники з'ясували, що така готовність включитися, яка з'являється у натренованих генів, пояснюється двома механізмами. По-перше, поблизу накопичується активний фермент-вмикач - РНК-полімераза, готова відразу ж почати працювати, якщо знову настане стрес. По-друге, активна робота цих генів під час висушування залишає мітки на поверхні нуклеосом - структур, на які намотана ДНК. Гени на таких нуклеосома працюють активніше.

Пам'ять рослин виявилася недовгою. Зникає вона всього через сім днів, про її успадкування мови не йде. Проте механізми такої пам'яті, що включають модифікацію нуклеосом, все частіше виявляються у різних організмів. Деякі з них таку пам'ять можуть передавати у спадок. Подібна спадковість називається епігенетичною - тобто існуючої «поверх» генетичної, яка зберігається в ДНК.