У Динозаврів були нервові клітини завдовжки в декілька десятків метрів

20 июня 2012 - Украина

У Динозаврів були нервові клітини завдовжки в декілька десятків метрів

Деякі нейрони великих динозаврів були найбільшими з коли-небудь існуючих тваринних клітин.

Американський палеонтолог Метью Ведель підрахував, яку довжину мали нервові клітини зауроподів, видатних чотириногих рослиноїдних динозаврів. Стаття, присвячена цьому питанню, опублікована в журналі Acta Palaeontologica Polonica.

На одному з перших місць по протяжності у сучасних хребетних, таких, що мають довгу шию, є поворотний горловий нерв. Це гілка блукаючого нерва, що відходить від ствола головного мозку. Поворотний горловий нерв з черепа спочатку спускається в грудну клітку і потім піднімається до гортані, роблячи своєрідну петлю(за це його і назвали "поворотним"). Така "нераціональна" траєкторія нерва пояснюється особливостями ембріонального розвитку, які успадкували від своїх предків-риб усі наземні хребетні, включаючи динозаврів.

Поворотний горловий нерв тим довше, чим довше шия тварини, по якій він спускається. У жирафа довжина шиї досягає 2,4 метрів, отже, довжина усієї петлі складає близько 5 метрів. Як підрахував учений, у велетенського динозавра Supersaurus, довжина шиї якого дорівнювала 14 метрам, повна довжина поворотного горлового нерва досягала 30 метрів.

Окрім нервових клітин, що входять до складу поворотного горлового нерва, у динозаврів були ще довші нейрони, що передавали сигнал від периферії тіла до мозку. Такі клітини є у усіх хребетних, їх тіла лежать в гангліях задніх корінців спинного мозку, а відростки тягнуться від найвіддаленіших ділянок організму до голови. У найбільшого з сучасних хребетних, блакитного кита, довжина тіла якого від голови до хвоста складає 33,5 метра, найбільш довгі чутливі нейрони досягають приблизно таких же розмірів.

Проте у найбільших зауропод, завдяки протяжності їх шиї і хвоста, чутливі нейрони були ще більше витягнутими, підкреслює Мэттью Ведель. Так, наприклад, за різними оцінками повна довжина тіла динозавра Diplodocus дорівнювала 49-58 метрам, і приблизно таку ж довжину мали і чутливі нейрони, що йдуть від кінчика його хвоста. Втім, як відмічає автор статті, ці оцінки досить приблизні, оскільки жодного повного скелета таких великих зауропод не зберіглося.

Збільшувати швидкість передачі сигналу по таких довгих нервових клітинах динозаври могли завдяки посиленому розвитку миелиновых оболонок, що ізолюють відростки нейронів. Тому сигнал від кінчика хвоста гігантів до їх голови міг доходити за декілька десятих часток секунди.