У минулому Арктика переживала найсильніші потепління - 400 тисяч і 1,1 мільйон років назад

24 июня 2012 - Украина

Чукотське озеро дозволило розшифрувати кліматичну історію Арктики. Виявилось, що окрім двох недавніх теплих періодів, що сталися 125 і 12 тисяч років назад, Арктика пережила ще два древніших і сильніших потепління.

Двоє російських учених з Північно-східного комплексного науково-дослідного інституту Далекосхідного відділення РАН, Павло Минюк і Анатолій Ложкин, в співавторстві з дослідниками із США, Німеччини і Швеції опублікували статтю в журналі Science, присвячену історії клімату Арктики.

Геологи проаналізували донні відкладення чукотського озера Эльгыгытгын, витягнуті з нього в ході експедиції в 2008-2009 роках. Саме озеро, діаметром 18 кілометрів і глибиною 170 метрів, має вулканічне або метеоритне походження і сформувалося 3,6 мільйони років назад.

Найдревніші відкладення Эльгыгытгына, витягнуті в ході експедиції, мають вік 2,8 мільйони років. Починаючи з цього часу, геологи проаналізували усю послідовність донних опадів, вивчивши їх структуру, хімічний склад, швидкість формування, а також пилок і рослинні останки, що містяться в них.

Виявилось, що Арктика пережила два дуже сильних потепління, що сталися 400 тисяч і 1,1 мільйон років назад і що припали на міжльодовиковий період. Під час цих потеплінь, коли середньорічна температура піднімалася на 5-8 градусів вище за сучасне значення, повинні були розтанути практично усі льодовики Гренландії і інших північних територій. Крім того, в періоди потепління середньорічна кількість опадів збільшувалася приблизно на 300 міліметрів.

Автори статті вважають, збільшення змісту парникових газів в атмосфері і зміни нахилу земної осі недостатньо, щоб пояснити таку масштабну "відлигу". На їх думку, на арктичний клімат впливало танення льодовиків на іншому полюсі Землі, в Антарктиці, внаслідок чого змінювалася структура океанічних течій, які починали приносити в Арктику більше теплої води.

Дослідники вважають, що в наші дня танення антарктичних льодів також може вплинути на клімат Арктики.