2 июня 2012 - Украина

Учені розробили методику, що дозволяє виліковувати від паралічу щурів з ушкодженнями спинного мозку. Це дає надію на зцілення і паралізованим людям.

Швейцарські учені змогли добитися відновлення рухової активності у щурів з ушкодженнями спинного мозку. Результати дослідження опубліковані в журналі Science.

В ході експерименту у щурів повністю перерізували ліву і праву половини спинного мозку в районі сьомого і десятого грудних хребців відповідно. В результаті задні кінцівки щурів виявлялися паралізованими і не подавали яких-небудь ознак відновлення своїх функцій впродовж двох місяців. Ділянки неушкодженої нервової тканини, що в той же час залишилися, продовжували контактувати між собою, що часто має місце і при травмах спинного мозку людей, що викликають параліч кінцівок.

Учені змогли розробити комплексну методику, що дозволила повернути щурам рухливість. "Після двох тижнів реабілітації в спеціальній механічній збруї і електрохімічного стимулювання, щури навчилися не лише ходити, але також почали бігати, підійматися по сходинках і долати перешкоди", -- пояснив Грегор Кортин, керівник проекту.

Здатність головного і спинного мозку відновлюватися після ушкоджень невеликої тяжкості була відома давно, проте до теперішнього часу вважалося, що сильні ушкодження роблять неможливим відновлення функцій нервової системи. Учені показали, що це не так: досить лише пробудити регенеративні здібності спинного мозку.

Збруя навчила ходити

Для цього щурам вводили розчин моноамінів, нейромедіаторів, які викликають відповідь клітин спинного мозку, зв'язуючись з рецепторами дофаміну, адреналіну і серотоніна. Ця суміш моноамінів замінювала ті нейромедіатори, які в нормі виділяються у здорової тварини і координують діяльність його нейронів.

Через 5-10 хвилин після введення розчину щурів стимулювали електричними розрядами за допомогою електродів, занурених в эпидулярное простір, що відділяє саму зовнішню, тверду оболонку спинного мозку від окістя. Тим самим учені активували нейрони, контролюючі рухи ніг і заздалегідь підготовлені нейромедіаторами до сприйняття електричних стимулів.

Щоб відновити у щурів зв'язки між нейронами, ученим потрібний був сигнал з головного мозку, який в здоровому стані примушує щура рухати кінцівками. Для цього учені сконструювали особливу механізовану збрую, що допомогла щурові не втрачати рівновагу і як би не відчувати себе паралізованою. Бажання рухатися у щурів викликали шоколадом. У результаті, завдяки нервовим імпульсам з мозку, нейрони почали відновлювати порушені зв'язки, обростаючи своїми відростками пошкоджені ділянки.

У резултате щури, після ряду тренувань і стимуляцій, набували здатності рухати задніми кінцівками.

Учені сподіваються, що їх досліди дозволять розробити методику лікування паралічу і у людей.