Єгиптологи розшифрували прадавнє зведення погоди

3 апреля 2014 - Украина

Єгиптологи розшифрували прадавнє зведення погоди

Учені наново прочитали напис на староєгипетській стелі і дійшли висновку, що в ній оповідає про кліматичні наслідки виверження вулкану в Егейському морі.

Про це говориться в статті єгиптологів з університету Чикаго, опублікованій в журналі Journal of Near Eastern Studies.

Стела, споруджена в роки царювання фараона Яхмоса I, засновника XVIII династії, вже давно привертає увагу фахівців. На ній нанесений напис, що оповідає про руйнування і негаразди, які охопили єгипетське царство. Довгий час вважалося, що цей метафоричний опис нашестя гіксосів, племен скотарів, що вторглися в Єгипет.

Проте автори статті наново вивчили усі 40 рядків ієрогліфів, висічених на стелі, і пришли до висновків, що вони є метеорологічним зведенням у буквальному розумінні цього слова. Зокрема, напис оповідає про темряву, безперервні дощі і грім, чиї гуркоти були схожі на крики величезного натовпу.

На думку дослідників, цей опис дуже нагадує кліматичні наслідки виверження вулкану Каракатау в 1883 році, що відчувалися жителями довколишніх регіонів. З цього учені зробили висновок, що стела говорить про погодні катаклізми, які сталися після катастрофічного виверження вулкану на острові Санторін в Егейському морі (вважається, що це послужило прообразом для легенди про загибель Атлантиди).

Якщо ця здогадка справедлива, то хронологію староєгипетської історії доведеться переглянути. Нині єгиптологи вважають, що Яхмос I почав правити близько 1550 року до нашої ери. Проте, судячи з результатів радіовуглецевого аналізу, виконаного в 2006 році, виверження на острові Санторін сталося між 1621 і 1605 роками до н.е. Отже, Яхмос I вступив на престол не пізніше за цей термін.