"Хаббл" відкрив гейзери на Європі

16 декабря 2013 - Украина

"Хаббл" відкрив гейзери на Європі

Астрономи уперше змогли розгледіти воду, яка пробивається крізь крижаний панцир Європи, супутника Юпітера. Отже, для пошуків життя на Європі не доведеться просвердлювати лід.

Про це говориться в статті американських фахівців з Південно-західного дослідницького інституту, опублікованій у свіжому випуску журналу Science.

Підлідний океан Європи, що складається з води, був виявлений зондом "Галілео" ще 15 років тому. Океан прихований під багатокілометровою товщею льоду, але нещодавно планетології встановили, що льодовий панцир містить вкраплення водного сульфату магнію. У земних умовах ця речовина утворюється при випарі морської води, з чого учені зробили висновок, що океан Європи пробивається на поверхню.

За допомогою космічного телескопа "Хаббл" автори статті з'ясували, як це відбувається. У районі південного полюса Європи "Хаббл" виявив скупчення хмар - спектрограф апарату зареєстрував в них підвищений вміст атомів кисню і водню в стані збудження. Швидше за все, вони утворюються при розпаді молекул води в сильному магнітному полі сусіднього Юпітера.

Простою гіпотезою, що пояснює існування хмар з водяної пари на Європі, являються гейзери. За розрахунками учених, вони б'ють на висоту майже в 200 кілометрів. Хмари були присутніми на південному полюсі лише в грудні 2012 року, коли Європа була максимально віддалена від Юпітера. Отже, гейзери виникають із-за гравітації газового гіганта, яка "розтягує" і "стискає" це небесне тіло, викликаючи деформацію крижаного покриву.

"Якщо гейзери сполучають підлідний океан Європи з поверхнею, під час майбутніх місій по пошуку хімічних слідів життя там не доведеться долати товщу льоду", -- Лоренц Рот, співавтор статті. Нагадаємо, учора фахівці NASA повідомили про відкриття на Європі покладів глинистих мінералів з органічною речовиною - це туди принесли комети.