Інверсія магнітного поля Землі станеться на очах одного покоління

16 октября 2014 - Украина

Інверсія магнітного поля Землі станеться на очах одного покоління

Геологи з'ясували, що повна інверсія магнітного поля Землі, коли південний і північний магнітні полюси міняються місцями, протікає дуже швидко. Ця зміна може статися на очах одного покоління.

Результати дослідження, проведеного американськими ученими з Каліфорнійського університету у Берклі, опубліковані в журналі Geophysical Journal International.

Фахівці знають, що у минулому напрям магнітного поля Землі неодноразово мінявся. Це явище, причини якого досі невідомі, відбувалося з різною періодичністю - за останні 83 мільйони років інверсія траплялася 184 рази. Вважалося, що зміна магнітного поля займає досить багато часу, проте автори статті показали - воно може статися в рекордно швидкі терміни.

Учені дійшли такого висновку, вивчаючи осадові відкладення древнього озера, що розташовувалося в Апеннінах, на схід від Риму. Ці породи накопичувалися із швидкістю 0,2 міліметра в рік без яких-небудь перерв. Періодично в озеро потрапляв попіл вулканів, що входять в римську вулканічну провінцію (до них відноситься, наприклад, Везувій).

Виходячи із співвідношення ізотопів, автори статті вичислили точний вік відкладень, а за характером їх намагніченості детально простежили еволюцію магнітного поля Землі за останній мільйон років. З'ясувалося, що остання його інверсія сталася рівно 786 тисяч років назад, хоча раніше фахівці вважали, що це мало місце в інтервалі від 770 до 795 тисяч років назад.

Інверсії передував інтервал нестабільності поля, що продовжилося близько 6 тисяч років. На цей час припали два відрізки по 2 тисячі років, коли інтенсивність магнітного поля різко слабшала. У кінці другого відрізку південний і північний полюси вчинили швидкий розворот на 180 градусів, причому вони "скакали" по планеті зі швидкістю два градуси в рік. Отже, уся інверсія зайняла менш, ніж сто років.

За словами дослідників, наступного разу магнітне поле може помінятися також швидко. Представники покоління, на очах якого це станеться, вже у кінці життя побачать, що магнітна стрілка компаса показує не на північ, як було при їх народженні, а на південь. Учені не можуть сказати, коли саме станеться інверсія, але вже зараз ясно, що вона згубно позначиться на електроніці.