Антарктика здіймається з величезною швидкістю

12 мая 2014 - Украина

Антарктика здіймається з величезною швидкістю

Геологи встановили, що земна поверхня в районі Антарктичного півострова здіймається з безпрецедентною швидкістю. Всьому провиною - танення льодовиків, які раніше гальмували цей процес.

Про це говориться в статті британських учених з Університету Ньюкаслу, опублікованої в журналі Earth and Planetary Science Letters.

Фахівцем давно відомо, що земна кора в Антарктиці постійно піднімається. Учені традиційно пояснюють цей феномен таненням льодовиків - свого часу вони здавили кору, а коли багатокілометровий шар льоду потоншав, земна поверхня стала розпрямлятися подібно до пружинного матрацу, з якого прибрали важкий вантаж.

Автори статті показали, що в деяких частинах Антарктики йдуть інші процеси. За допомогою семи станцій GPS, розміщених на території Антарктичного півострова (найпівнічніша частина Антарктики, що виступає на 1300 кілометрів), геологи встановили: щорічно поверхня півострова піднімається на 15 міліметрів.

Ця швидкість безпрецедентна для цього регіону і не може бути пояснена здавленням і подальшим розпрямленням кори. Як вважають дослідники, в'язкість верхніх шарів мантії під Антарктичним півостровом приблизно в 10 разів нижче, ніж рахувалося раніше. Із-за підвищеної плинності мантії кора "спучувалася" сама по собі - льодовики лише гальмували процес.

Коли запобіжник у вигляді льодової подушки був прибраний, підняття кори різко прискорилося, що можна порівняти з пінистою пляшкою шампанського, що втратила пробку. "Сталося щось неймовірне - те, що зазвичай спостерігається впродовж багатьох тисячоліть, ми побачили за десятиліття", -- пояснила Грейс Нілд, співавтор статті.

Надалі учені сподіваються побудувати 3d-модель геології регіону, врахувавши не лише вертикальні, але і горизонтальні рухи земної поверхні.