Антропологи пояснили еволюцію людського черепа мордобоєм

10 июня 2014 - Украина

Антропологи пояснили еволюцію людського черепа мордобоєм

Учені припустили, що одним з ключових чинників еволюції людського черепа були численні бійки, що супроводжувалися ударами в обличчя. Ця гіпотеза дозволяє пояснити ряд особливостей будови черепа Homo sapiens і його предків.

Результати дослідження, проведеного американськими антропологами з Університету Юти, опубліковані в журналі Biological Reviews.

Традиційно фахівці пояснюють еволюцію форми черепа гоминід харчовим чинником: австралопітеки пережовували грубі рослинні волокна і тому кістки черепу у них були масивними, чи представники ж роду Homo перемкнулися на харчування м'ясом і в результаті відмовилися від великих щелеп, що спричинило перебудову черепної коробки.

Проте останнім часом ця гіпотеза все частіше ставиться під сумнів : наприклад, радіоізотопний аналіз показав, що деякі гоминіди, такі як Paranthropus boisei, незважаючи на потужний череп, поїдали в основному фрукти. Тому автори статті запропонували альтернативне пояснення: рушійною силою еволюції черепа гоминід були бійки.

Згідно із статистикою, під час конфліктів, що відбуваються між сучасними чоловіками, більше 60% ударів доводиться на обличчя. На думку дослідників, у минулому мордобій, пов'язаний з конкуренцією за самиць, був ще поширенішим явищем, так що природний відбір працював на користь самців з черепами, найбільш стійкими до ударів.

Зокрема, антропологи показали, що в ході еволюції древніх гоминід особливо зміцнилися очні ямки і вилицюваті кістки. У представників роду Ноmо цей процес дещо сповільнився у зв'язку із загальним падінням м'язової маси : у людей вже не було необхідності витримувати настільки потужні удари в обличчя, яким піддавалися австралопітеки.

Проте, як відмічають вчені, сучасні чоловіки відрізняються цілим рядом особливостей, висхідних до войовничого еволюційного минулого. Зокрема, м'язи нижньої щелепи у представників сильної статі приблизно на 30-40% сильніші, чим у жінок. Це захищає їх від зміщення і перелому щелепи під час бійок.

Нагадаємо, нещодавно антропологи припустили, що на еволюцію людини вплинула необхідність складати руку в кулак.