Астрономи сфотографували космічну павутину з темної матерії

21 января 2014 - Украина

Астрономи сфотографували космічну павутину з темної матерії

Астрономам уперше вдалося розгледіти фрагмент космічної павутини - грандіозної структури з темної матерії, яка пронизує Всесвіт. У цьому їм допоміг далекий квазар.

Результати спостережень, проведених американськими ученими з Каліфорнійського університету, опубліковані в журналі Nature.

Згідно з сучасними космологічними теоріями, на перших етапах розвитку Всесвіту частина темної матерії під дією гравітації об'єдналася в довгі тяжі, що тягнуться від галактики до галактики. Разом вони утворюють так звану космічну мережу - оскільки вона складається в основному з темної матерії, її неможливо "засікти" за допомогою звичайних засобів спостереження.

Автори статті створили методику, що дозволила їм розглянути будову ділянки космічної мережі, розташованої в околицях квазара UM 287. Цей об'єкт, віддалений від нас на відстань в 10 мільярдів світлових років, оточений велетенською газовою хмарою протяжністю майже 2 мільйони світлових років.

Під дією випромінювання квазара атоми водню в хмарі флюоресцують, випускаючи ультрафіолет. Завдяки цьому ефекту квазар "підсвітив" мережу з темної матерії, "обліплену" газом. Астрономи говорять, що їм уперше вдалося спостерігати космічну мережу безпосередньо - раніше про її структуру судили лише по ефекту гравітаційного линзування (спотворення світла із-за сильної гравітації).

Спостереження проводилися в гавайській обсерваторії Кека. Нагадаємо, що нещодавно астрономи виміряли газову хмару, що оточує Чумацький шлях. Вона розтягнулася на сотні тисяч світлових років і може досягати сусідніх галактик. Втім, по своїх розмірах газове гало Чумацького шляху істотно поступається хмарі газу навколо квазара UM 287.