Астрономи виявили космічну "ріку" з водню

29 января 2014 - Украина

Астрономи виявили космічну "ріку" з водню

Астрономи відкрили величезну водневу "річку", що тече по космічному простору і впадаючу в одну з галактик в сузір'ї Лебедя. Відкриття допоможе пояснити механізми утворення зірок.

Про це говориться в статті американських учених з Університету Західної Віргінії, яка опублікована в журналі Astronomical Journal.

Якщо в Чумацькому шляху зірки формувалися поступово, то в деяких інших галактиках цей процес міг відбуватися дуже швидко. Учені зв'язують такі спалахи зіркоутворення з припливом водню (основний матеріал, з якого формуються зірки) з космічного простору. Проте до теперішнього часу астрономи могли пояснити вступ лише 10% від усього водню, необхідного для прискореного формування зірок.

Автори статті змогли розв'язати цю проблему, відкривши холодний потік водню, впадаючий в галактику NGC 6946 (сузір'я Лебедя і Цефея). У цій спіральній галактиці, віддаленій від нас на відстань в 22 мільйони світлових років, активно формуються зірки. Раніше навколо неї було знайдено гало з водню, але воно розігріте до великих температур і складається з газу, викинутого з самої галактики вибухами найновіших.

Навпаки, водень в "річці" охолоджений і поступає із зовнішніх джерел. Астрономи доки не знають, яких саме - можливо, газ приходить з менш масивних сусідніх галактик. Не виключено, що у минулому поряд з NGC 6946 пройшла інша галактика, і в результаті між ними встановився "міст" з водню.

Швидше за все, подібні водневі потоки дуже поширені, але із-за їх низької щільності астрономам не вдається їх знаходити. Автори статті змогли здолати цю трудність за допомогою найбільшого у світі радіотелескопу GBT, встановленого на території штату Західна Віргінія. Нагадаємо, нещодавно велетенська газова хмара допомогла астрономам розгледіти фрагмент "павутини" з темної матерії.