Біоінженери додали дві нові "букви" в генетичний код

8 мая 2014 - Украина

Біоінженери додали дві нові "букви" в генетичний код

Учені уперше змогли отримати культуру живих клітин з шістьма "буквами" ДНК замість чотирьох. Клітини з шестибуквеним генетичним кодом функціонують так само, як і звичайні.

Про це говориться в статті американських учених з Дослідницького інституту Скріппса, опублікованої у свіжому випуску журналу Nature.

Як відомо, генетична інформація в ДНК усіх живих організмів на Землі кодується чотирма азотистими ("буквами") - аденином (А), тиміном (Т), гуанином (G) і цитозином (C). А-Т і G - C, розташовані один навпроти одного, утворюють між собою водневі зв'язки, завдяки чому дві нитки спіралі ДНК з'єднуються.

Автори статті синтезували ще дві азотисті основи, які не зустрічаються в природі - d5SICS і dNaM. Вони також утворюють між собою водневі містки і можуть бути "ушиті" в нитки ДНК. Після ряду експериментів в пробірці, учені вставили нові "букви" в кільцеву хромосому бактерії Escherichia coli.

Виявилось, що клітинні білки, відповідальні за реплікацію (подвоєння) ДНК перед діленням клітини, без проблем справляються з шестибуквеним кодом. В результаті культура E. coli з модифікованим геномом може успішно розмножуватися. Втім, оскільки d5SICS і dNaM не виробляються в самих клітинах, ученим довелося забезпечити бактерій спеціальним транспортним білком, який переносить їх із зовнішнього середовища. Якщо d5SICS і dNaM не поступають в клітину у момент реплікації, то додаткові "букви" з генома зникають.

Учені не виключають, що в майбутньому ця технологія допоможе створювати організми з принципово новими властивостями. Річ у тому, що "букви" в ДНК прочитуються по три, причому майже кожен триплет (наприклад, ACG) кодує тільки одну амінокислоту. Відповідно, якщо додати дві додаткові "букви", то число можливих комбінацій різко зросте. За розрахунками дослідників, клітина з шестибуквеним геномом зможе використати при синтезі білків до 172 амінокислот, тоді як зараз використовується всього 20.