Біоінженери створили штучні віруси на основі ДНК

24 апреля 2014 - Украина

Біоінженери створили штучні віруси на основі ДНК

Учені синтезували наночастки, які по своїй будові аналогічні вірусам. Такі об'єкти "невидимі" для імунної системи і в майбутньому можуть згодитися при діагностиці раку і лікуванні цілого ряду захворювань.

Про це говориться в статті американських фахівців з Гарвардського університету, опублікованій в журналі ACS Nano.

Не так давно вчені з Гарварду розробили технологію, що дозволяє використати ДНК в якості будівельного матеріалу при створенні наночасток. Завдяки взаємодії між компліментарними азотистими сполуками, розташованими в певному порядку, ДНК може самостійно складатися в тривимірну структуру заданої форми.

Автори статті удосконалили цю технологію і створили на основі ДНК-частки штучний "вірус", здатний безперешкодно циркулювати по організму. Вони оточили восьмигранники з ДНК (їх діаметр - всього 50 нанометрів) мембраною, що складається з двох шарів фосфоліпідів. Така мембрана закріплюється на наночастці за допомогою 60 "ручок", що також складаються з відрізків ДНК.

У природі ліпопротеїдна мембрана є у деяких великих вірусів, таких як віруси грипу і герпесу. Ці віруси "викроюють" ліпопротеїдну оболонку з мембрани клітини-хазяїна, яка служить місцем їх розмноження. В результаті імунна система не розпізнає в них сторонні об'єкти. Схожий ефект спостерігався і у разі ДНК-часток: коли учені забезпечили їх оболонкою, імунна система мишей стала реагувати на них на 2 порядки слабкіше.

За словами авторів статті, якщо в оболонку штучних вірусів вставити ті або інші білки, вони знаходитимуть в організмі певні типи клітин, наприклад, ракові. Це допоможе діагностувати злоякісні пухлини на самих ранніх стадіях. Крім того, штучні віруси згодяться і при точковій доставці ліків до уражених органів.