Біохіміки наблизилися до створення життя в пробірці

2 декабря 2013 - Украина

Біохіміки наблизилися до створення життя в пробірці

Учені придумали спосіб, що дозволяє стабілізувати синтетичну мембрану протоклітин. Це важливий крок на шляху створення повноцінних штучних бактерій.

Результати дослідження, проведеного американськими біохіміками під керівництвом нобелівського лауреата Джека Шостака, опубліковані у свіжому номері журналу Science.

Команда Шостака працює над створенням штучного життя вже більше десяти років. Учені намагаються "зібрати" просту живу клітину в лабораторних умовах - вони сподіваються, що це допоможе вирішити загадку зародження життя на Землі.

У своїх дослідах фахівці зіткнулися з серйозним утрудненням. Річ у тому, що молекули РНК (носії генетичної інформації) у відсутність спеціально призначених для цього ферментів можуть реплицируватися (подвоюватися) тільки за наявності іонів магнію. Проте ці іони швидко руйнують одношарову мембрану з жирних кислот, яка, імовірно, оточувала протоклітини в "первинному бульйоні".

Автори роботи намагалися впоратися з цією перешкодою, додаючи в розчин з синтетичними протоклітинами різноманітні хелати - з'єднання, здатні взаємодіяти з іонами металів і тим самим нейтралізувати їх. З'ясувалося, що майже усі хелати, зв'язуючись з магнієм, зупиняють реплікацію РНК. Виняток становили цитрати - солі лимонної кислоти. Вони захищали мембрану, але не заважали синтезу РНК.

Експеримент показав, що мембранна бульбашка, що містить нитку РНК, що складається з цитозину (азотиста основа), при обробці магнієм і цитратами залишається стабільною. А якщо в розчин додати ще гуанін (азотиста основа, парна до цитозину), то він мігрує крізь мембрану і утворює другу нитку РНК.

"Ми перші, хто зміг добитися подвоєння РНК у бульбашці з жирних кислот без участі ферментів", -- пояснив Шостак. На наступному етапі учені планують з'ясувати, чи можуть замість цитратів бути задіяні прості пептиди. В цьому випадку синтетична протоклітина ще сильніше нагадуватиме протобіотичне утворення, з яких колись виникло життя на Землі.