Чорна діра-монстр на околиці Всесвіту

27 февраля 2015 - Украина

Чорна діра-монстр на околиці Всесвіту

Астрономи виявили найяскравішу і наймасивнішу чорну діру на околицях Всесвіту. Відкриття доводить, що подібні "монстри" могли утворюватися вже незабаром після Великого вибуху.

Про це говориться в статті американських фахівців з університету Арізони, опублікованій у свіжому випуску журналу Nature.

Увагу вчених притягнув віддалений квазар SDSS J0100 2802. Квазаром називається активне ядро галактики - як правило, йому відповідає надмасивна чорна діра, активно випромінююча енергію при поглинанні навколишньої речовини.

SDSS J0100 2802 віддалений від нас відстань в 12,8 мільярдів світлових років. Квазар був уперше виявлений за допомогою 2,4-метрового телескопа Lijiang в Китаї - раніше такі далекі об'єкти ніколи не відкривалися такими малопотужними телескопами.

Коли вчені навели на об'єкт інші телескопи, вони з'ясували, що мають справу з рекордно яскравим квазаром, який світиться в 420 трильйонів разів сильніше, ніж Сонце. Йому відповідає чорна діра масою в 12 мільярдів сонць. Жоден з 40 квазарів, відкритих до цього моменту на такому ж видаленні, що і SDSS J0100 2802, по яскравості і масі не йде з ним ні в яке порівняння.

Відкритий квазар існував всього через 900 мільйонів років після Великого вибуху, в епоху реіонізації, коли тільки-тільки стали з'являтися перші зірки і галактики. Поки астрономи не знають, звідки SDSS J0100 2802 узяв стільки речовини, щоб "дорости" до своїх розмірів.