Древній Марс був придатний для життя

13 марта 2013 - Украина

Древній Марс був придатний для життя

Фахівці НАСА за підсумками геохімічних досліджень зразків породи, отриманих марсоходом Curiosity, заявили, що умови на древньому Марсі були сприятливі для мікроорганізмів.

"Кратер Гейла (де здійснив посадку марсоход) став першим визнаним придатним для життя місцем в Сонячній системі за межами Землі", - говориться в повідомленні НАСА в офіційному мікроблозі агентства.

Марс - сама схожа на Землю планета Сонячної системи, і учені завжди розраховували знайти там життя.

У 1976 році на Марсі висадилися американські "Вікінги" з приладами, які могли безпосередньо зафіксувати присутність мікроорганізмів. Але підсумки виявилися неоднозначними, їх можна було тлумачити і як прояв життя, і як результат роботи хімічних реакцій. Тому НАСА прийняла стратегію "йди за водою". Оскільки тільки присутність рідкої води робить життя можливим, треба спочатку знайти її, а потім думати про пошуки мікроорганізмів.

За десятиліття роботи автоматичних станцій учені виявили на Марсі вічну мерзлоту, велику кількість найрізноманітніших слідів древньої води. Зонд "Фенікс" навіть спробував марсіанську воду "на смак", відправивши зразок льоду до своєї лабораторії. Тепер вчені практично упевнені в тому, що в давнину, близько 3 мільярдів років назад, на Марсі була щільніша атмосфера і рідка вода на поверхні.

Але вода сама по собі ще нічого не говорила про придатність для життя. Деякі дані вказували, що марсіанська вода могла бути дуже солоною, цей розсіл не міг би забезпечити існування будь-яких відомих мікроорганізмів. Крім того, "Фенікс" виявив в марсіанських зразках перхлорати - агресивні хімічні речовини. Тому учені досі не робили заяв про можливу населеність Марса.

Місія Curiosity повинна була стати кроком вперед - від пошуків води, до пошуку місць, де умови у минулому або зараз сприяли б життю.

"Сірий Марс"

І це завдання, як заявляють учені, було успішно вирішене. "Головне питання цієї місії : чи могло довкілля на Марсі бути придатним для життя. Тепер ми дізналися, що ця відповідь - "так", - заявив Майкл Мейеєр (Michael Meyer), науковий керівник марсіанської програми НАСА.

Один з приладів, встановлених на маніпуляторі марсохода, - невеликий буровий інструмент, який здатний пробурити в камені свердловину глибиною до 7 сантиметрів. Саме цей прилад і вчинив революцію: в товщі каменю можуть зберігатися в незмінному вигляді мінерали і хімічні сполуки, що відносяться до глибокої старовини, коли умови на планеті були зовсім іншими.

"Ми побачили новий Марс, сірий Марс, який був придатний для життя", - сказав науковий керівник проекту Джон Гротцінгер (John Grotzinger), демонструючи фотографії пробуреної марсоходом свердловини : під червонясто-іржавою окисною плівкою марсіанські камені були сірими як цемент.

Аналіз цього "цементу" за допомогою хімічних лабораторій SAM і CheMin на борту ровера дозволив Гротцінгеру заявити, що на Марсі у минулому мікроби могли жити, і можливо навіть процвітати.

Учений нагадав, що дослідження зразків марсіанської породи, зроблений марсоходом Opportunity вказував на присутність води, але води з дуже високою кислотністю, з дуже високою солоністю, що виключало можливість забезпечити обмін речовин для будь-яких організмів.

"Сірий Марс", за словами Гротцінгера, став повною протилежністю - глинисті мінерали, знайдені Curiosity, формувалися у присутності води з невеликим вмістом солі і нейтральним показником кислотності.

Крім того, учені виявили присутність з'єднань фосфору, азоту, сірки, вуглецю, водню - "цегли" життя. Зокрема, були виявлені з'єднання хлору і метану. Але учені підкреслюють, що доки немає підстав говорити, що мікроби на Марсі дійсно були.

Потенційні марсіани

Знахідка з'єднань сірки дозволила ученим заявити, що вони знайшли джерело енергії для можливих "марсіан". "Це можуть бути хемолитоавтотрофні організми, які буквально їдять камені", - сказав Гротцінгер.

Хемолитоавтотрофні бактерії живуть за рахунок окислення різних сполук, зокрема, сірки.

За словами учених, для підтвердження отриманих результатів вони планують провести другий сеанс буріння, проте він відбудеться не раніше травня - в квітні зв'язок з ровером урветься через те, що Марс зайде за Сонце, крім того, фахівцям треба час для того, щоб повністю відновити бортовий комп'ютер після збою в пам'яті.