Фізикам вдалося уповільнити світло

26 января 2015 - Украина

Фізикам вдалося уповільнити світло

Вчені заявили, що їм уперше вдалося змусити рухатися фотони із швидкістю меншої, ніж швидкість світла. Втім, цей ефект проявляється тільки на невеликих відстанях.

Про це говориться в статті шотландських вчених з Університету Глазго, опублікованою у свіжому випуску журналу Science.

Як відомо, швидкість світла є постійною величиною і у вакуумі складає близько 300 тисяч кілометрів за секунду. Проходячи крізь перешкоди, такі як вода або скло, світло трохи сповільнюється, проте вважалося, що відразу після цього воно знову починає рухатися з колишньою швидкістю. Автори статті довели, що це не так у разі індивідуальних фотонів.

В ході експерименту вчені за допомогою лазера одночасно випускали два фотони, один з яких пропускався через спеціальну кристалічну решітку, а інший рухався безперешкодно. З'ясувалося, що фотон, який пройшов крізь перешкоду, долав відстань в один метр трохи повільніше, відстаючи від іншого фотона на декілька мікрометрів.

Виходячи з часу відставання експериментатори з'ясували, що фотон рухався повільно не лише в самих гратах, але і після проходження через них. Тобто, він не зміг відновити швидкість миттєво. Отже, швидкість світла є константою тільки коли воно поводиться як хвиля, а не як частки (корпускулярно-хвильовий дуалізм).

На тому, що швидкість світла незмінна, грунтуються багато виведень космології. Проте, автори статті запевняють, що уповільнення фотонів відчутне тільки на незначних дистанціях, так що цим ефектом можна нехтувати. Нагадаємо, нещодавно вчені змусили фотони взаємодіяти один з одним і об'єднуватися в "молекули".