Фізики уточнили масу електрона

20 февраля 2014 - Украина

Фізики уточнили масу електрона

Німецькі фізики побили рекорд точності зважування електронів. Нові дані допоможуть перевірити сучасну теорію будови речовини.

Про це говориться в статті фахівців з Інституту ядерної фізики в Гейдельбергу, опублікованої у свіжому випуску журналу Nature.

В останні роки фізики різних країн зосередилися на перевірці Стандартної моделі - так називається теорія, що дозволяє зв'язати три види взаємодії між елементарними частками : сильне (між кварками в протонах і нейтронах), слабке (між електронами і нейтріно) і електромагнітне. Зокрема, з цією метою був побудований Великий адронний колайдер - існування бозона Хіггса, який був отриманий з допомогою ВАК, було передбачене якраз у рамках Стандартної моделі.

Проте повністю упевнитися в справедливості теорії фізикам заважає недостатня точність вимірів. Так, раніше маса електрона була виміряна з погрішністю, що не перевищує одну мільярдну долю, проте цей результат все одно не влаштовував учених. Тому автори статті вирішили уточнити масу електрона до п'ятнадцятого знаку після коми.

Виміри проводилися за допомогою так званої пастки Пеннінга - учені поміщали електрон поруч з ядром атома вуглецю, позбавленого електронних оболонок, і потім вираховували, наскільки сильно електрон до нього притягується. Виявилось, що маса електрона складає 0.000548579909067 (14) (9) (2) дальтонів, або атомних одиниць маси (одна а.о.м. дорівнює 1/12 мас нукліда вуглецю С12).

По точності виміру дослідники в 13 разів перевершили своїх попередників. За їх словами, цей результат дозволить приступити до повноцінної перевірки Стандартної моделі вже через декілька років.