Генна інженерія допоможе зберегти види

27 сентября 2013 - Украина

Генна інженерія допоможе зберегти види

Навіть за найконсервативнішими оцінками до 2050 року в результаті кліматичних змін, втрати жител і інших наслідків людської діяльності вимре від 15 відсотків до 40 відсотків видів, що живуть нині. Перед лицем таких радикальних втрат учені обговорюють плюси і мінуси різних, і часто суперечливих втручань.

До них відносяться переселення популяцій в гостинніші житла і відновлення в районах, де вони вже давно зникли, ключових видів, які мають вирішальний вплив на структуру і функції екосистеми, таких як хижаків вищого рівня. Вивчається навіть відродження нещодавно вимерлих видів.

Автори статті в журналі "Nature" вважають, що останнім часом усе більш життєздатним і потенційно менш ризикованим є спосіб, названий ними "сприяння адаптації". Він дозволяє врятувати цільові групи популяцій і види, наділивши їх за допомогою методів генної інженерії адаптивними аллелями, різними формами одного і того ж гена, що визначають альтернативні варіанти розвитку однієї і тієї ж ознаки.

Потенційно існує три варіанти сприяння адаптації. По-перше, схрещування і гібридизація тварин і рослин, що знаходяться під загрозою зникнення з представниками одного виду, що адаптувалися до змін. По-друге, безпосередня передача аллелей від адаптованих популяцій в межах одного виду. По-третє, включення в геном зникаючих видів генів інших, видів, що добре пристосувалися.

Екологи вже випробували перший варіант відновлення уразливих популяцій шляхом схрещування і гібридизації. Так в Швеції серед ізольованої групи гадюк (Vipera berus) знизилося число нежиттєздатного потомства після введення в популяцію чоловічих особин з інших місць. Повністю відновилася популяція пум (Puma concolor coryi) у Флоріді, після того, як туди було переселено 8 кішок суміжного виду (Puma concolor stanleyana) з Техасу.

Практика "ін'єкцій генетичної різноманітності" в популяції що знаходяться під загрозою може бути допрацьована за допомогою геномних інструментів. Наприклад, природоохоронні організації могли б захистити потенційних донорів популяцій аллелями, які, скажімо, поліпшать стійкість до небезпечної хвороби.

Успіх другого підходу, безпосередньої передачі певних аллелей, отриманих від окремих представників популяції, що краще адаптувалася, залежатиме від того, наскільки правильно будуть визначені критерії "кращої адаптації". Це зажадає від екологів спочатку розібратися, які гени контролюють адаптивні риси.

Дослідники цього року зуміли виділити аллели, пов'язані з переносимістю жари веселковою фореллю (Oncorhynchus mykiss).

Принципово, ці варіанти гена можуть бути вбудовані в геноми риб'ячої ікри або ембріони популяцій, яким погрожує підвищення температури води через зміну клімату.

Стратегія обіцяє результати в тих випадках, якщо один або декілька генів мають різкий вплив на певні риси. Наприклад, деякі амфібії стійкі до грибкових захворювань, які служать причиною вимирання популяції. Якщо знайти гени, що збільшують опір, вони можуть стати відмінним об'єктом для передачі.

Третій підхід - трансгенний, перенесення генів між різними видами. Він використовується більше десяти років для підвищення опору стресовим чинникам, включаючи посухи і екстремальні температури. Наприклад, певні гени рису і крес-салату роблять томати терпимішими до холодних температур. Проте, наслідки переміщення генів між видами, ймовірно, буде важче передбачити, чим ті ж передачі у рамках одного виду.