Ключ до старіння усього організму - деградація колагену

16 декабря 2014 - Украина

Ключ до старіння усього організму - деградація колагену

Вчені з Центру вивчення діабету Джосліна (США, Бостон) дійшли висновку, що, зупинивши деградацію колагену і позаклітинного матриксу - цілком зовнішніх проявів процесу старіння, можна уповільнити старіння усього організму і продовжити життя.

Дослідження проводилися на крихітних нематодах, круглих черв'яках - Caenorhabditis elegans, довжина яких не перевищує 1 мм. Ці черв'яки є прекрасною і широко поширеною моделлю у біології.

У своїх експериментах автори вирішили подивитися, як нематоди реагуватимуть на стандартні прийоми, що дозволяють збільшити тривалість життя, наприклад, на обмеження калорій. Вчених найбільше цікавило, що станеться з активністю генів, які пов'язані з утворенням колагену і інших білків, які входять до складу позаклітинного матриксу, - основі сполучної тканини, своєрідного каркаса для усього організму.

"Колаген - це основа сполучної тканини організму - каркас для клітин і тканин, який надає тканинам еластичність і міцність", - пояснює провідний автор дослідження професор Кейт Блеквелл (Keith Blackwell).

Але властивості колагену починають псуватися з віком - це може приводити і до багатьох захворювань, ускладнювати течію цукрового діабету, серцево-судинних захворювань, викликати проблеми з кістками і суглобами.

Дивно, але, як показав експеримент, виявилось, що будь-які маніпуляції, спрямовані на збільшення тривалості життя, стимулювали і активність генів, що відповідають за формування позаклітинного матриксу і колагену.

"Будь-які подібні маніпуляції, пов'язані з харчуванням або застосуванням лікарських препаратів, призводили до того, що збільшувався рівень експресії генів, які відповідають за утворення колагену і взагалі позаклітинного матриксу", - говорить професор Блеквелл.

"Виходить, що, якщо ви змінюєте рівень експресії цих генів, ви можете впливати і на тривалість життя", - додає вчений.

Хоча дослідження проводилося на нематодах, але вчені вважають, що це виведення можна віднести і до людей.

"Багато процесів, які вивчалися на прикладі C. elegans, потім успішно застосовувалися і до тварин, і до людей. Це модель, яка з великою вірогідністю може бути застосовна по відношенню до людини", - вважає Блеквелл.

Як говорять автори, цілком можливо, що їх дослідження відкриє новий напрям по вивченню можливостей продовження життя і зіграє важливу роль при розробці нових лікарських препаратів в цій області.

"Я б хотів додати, що наше дослідження ще раз підтверджує, що краса повинна йти зсередини. І якщо ви хочете виглядати молодо, то треба займатися саме глибинними процесами. Косметичні компанії повинні це розуміти. Я вважаю, що косметичні компанії повинні взагалі стати більше фармацевтичними, вони не повинні займатися тільки зовнішніми ефектами. Необхідно шукати і розробляти такі засоби, які підтримували б здоров'я і молодість усього організму", - говорить Блеквелл.

Стаття американських вчених про те, як маніпулюючи генами, пов'язаними з роботою колагену і позаклітинного матриксу, можна продовжити життя, опублікована в останньому номері журналу Nаture.