Лишайники зможуть заселити Марс

20 января 2014 - Украина

Лишайники зможуть заселити Марс

Експеримент показав, що антарктичні лишайники здатні нормально рости в умовах Марса. Вони без проблем освоять тріщини в марсіанських породах.

Про це говориться в статті німецьких учених з Інституту планетних досліджень Берліна, опублікованою в журналі Planetary and Space Science.

Фахівці вже не раз проводили досліди з різними організмами, тестуючи їх на виживаність в позаземній обстановці. У усіх цих дослідженнях учені орієнтувалися лише на сам факт виживання - загине або ні організм до кінця експерименту. Проте навіть якщо організм не загинув, це не означає, що він нормально функціонував.

Автори статті вирішили підійти до проблеми інакше, працюючи з лишайником Pleopsidium chlorophanum. Лишайники цього виду живуть на землі Вікторії в Антарктиді і переносять екстремальні заморозки. Дослідники помістили ці лишайники в дві герметичні камери, в яких були відтворені марсіанські умови.

Впродовж 34 днів лишайники вирощувалися при температурі 51 градус нижче нуля. У одній камері за допомогою ксенонових ламп їх опромінювали так, як ніби вони знаходяться на відкритому грунті Марса, піддаючись дії сонячного і галактичного випромінювання. У іншій камері доза опромінення була в 24 рази понижена - приблизно таку кількість радіації лишайники отримали б, мешкаючи в тріщинах Марса.

З'ясувалося, що лишайники вижили в обох випадках, проте процеси фотосинтезу йшли лише в організмах, що піддавалися помірному опроміненню. З цього фахівці зробили висновок, що лишайники здатні успішно заселити деякі ділянки Марса. За словами учених, лишайники зможуть виживати і після бурь, будучи похороненими під тонким шаром пилу.