На Марсі знайшли свіжі сліди присутності води

25 июня 2015 - Украина

На Марсі знайшли свіжі сліди присутності води

Планетології розгледіли на Марсі сліди недавньої присутності води. Останній раз вона текла по цій планеті у всього декілька сотень тисяч років назад.

Такого висновку дійшли голландські вчені з університету Утрехта, чия стаття опублікована в журналі Nature Communications.

Приблизно 4 мільярди років назад на Марсі існував океан, глибина якого доходила до 1,6 кілометра. Вважається, що потім марсіанська вода швидко випарувалася в космічний простір, тому Марс вже довгий час є дуже безводим місцем. Автори статті показали, що це не так - як мінімум в одному з регіонів Червоної планети мокрі грязьові потоки текли упродовж останнього мільйона років.

Відкриття було зроблене, коли вчені сфотографували марсіанський кратер Витік, розташований в середніх широтах, за допомогою камери HiRISE, встановленої на MRO, штучному супутнику Марса. Завдяки високому розділенню знімків дослідники змогли створити тривимірну реконструкцію ярів, якими покреслені схили кратера.

З'ясувалося, що яри утворилися в результаті потоків вологого грунту, в якому містилося від 20 до 60 відсотків води. На Землі подібні явища спостерігаються, наприклад, в пустелі Атакама. Згідно з розрахунками вчених, в марсіанському кратері зсуви із-за великої кількості вологи траплялися приблизно раз в 10-100 років. Зважаючи на молодий вік Витоку, ці явища могли відбуватися вже на пам'яті людства.

Можливо, волога скупчувалася в кратері в ті періоди, коли Сонце підтоплювало крижані шапки на полюсах Марса, так що водяна пара потрапляла в його атмосферу і випадала в середніх широтах у вигляді опадів. Поки невідомо, чи являється кратер Витік єдиним вологим "оазисом" посеред марсіанської пустелі або ж на Марсі існують і інші подібні місця. У будь-якому випадку, Витік є ідеальним місцем для пошуків життя, підкреслюють автори статті.