Неандертальці уміли говорити

24 декабря 2013 - Украина

Неандертальці уміли говорити

Антропологи встановили, що неандертальці могли говорити не гірше, ніж сучасні люди. Про це свідчить аналіз будови під'язикової кістки віком близько 60 тисяч років, виявленою в Ізраїлі.

Результати дослідження, проведеного італійськими ученими з Університету, опубліковані в журналі PLOS ONE.

Людина здатна видавати зв'язні звуки, що складаються в мову, завдяки особливій будові під'язикової кістки. Навіть у дуже близьких до нас приматів, таких як шимпанзе, ця невелика кісточка влаштована абсолютно інакше. Тому коли в 1983 році на території Ізраїлю був знайдений практично повний скелет неандертальця, що нагадує будовою під'язикової кістки Homo sapiens, деякі фахівці визнали - неандертальці уміли говорити.

Проте скептики поставили під сумнів це виведення - схожий зовнішній вигляд кісток ще не завжди означає, що вони виконують схожі функції або що до них кріпляться одні і ті ж м'язи. Щоб поставити точку в цій суперечці, автори статті вирішили вивчити внутрішню будову неандерталської під'язикової кістки за допомогою комп'ютерного томографа.

Учені проаналізували розташування трабекули (пластинок) кісткової тканини, використовуючи метод кінцевих елементів - він нерідко застосовується в аеродинаміці для розрахунку механічних властивостей деталей. За цією ж методикою вони вивчили також під'язикові кістки трьох сучасних людей. З'ясувалося, що ці кісточки у неандертальців і Homo sapiens повністю аналогічні.

"Багато хто стверджує, що наявність мови - найважливіша відмітна ознака людини. Якщо у неандертальців вона вже була, значить, вони були справжніми людьми", --пояснив Стефан Ру, співавтор статті. За словами Ру, фахівцям відома також під'язикова кістка, що належить гейдельбергській людині. Незважаючи на поважний вік (530 тисяч років), вона виглядає дуже сучасно. Якщо проаналізувати її за тією ж схемою, що і під'язикову кістку неандертальця, може виявитися, що мова з'явилася вже на найперших етапах людської еволюції.