Палеонтологи з'ясували, куди дівався гній динозаврів

6 декабря 2013 - Украина

Палеонтологи з'ясували, куди дівався гній динозаврів

Учені встановили, що величезні купи гною динозаврів могли служити їжею древнім тарганам. Ці комахи грали в мезозойських екосистемах роль сучасних жуків-гнойовиків.

Результати дослідження, проведеного словацькими фахівцями за участю російського ентомолога Олександра Прокина, опубліковані в журналі PLOS ONE.

Відомо, що великі рослиноїдні динозаври робили велику кількість гною. Про масштаби цього процесу свідчить той факт, що метан з кишечника динозаврів-зауропод робив вплив на клімат. Проте хто саме утилізував гній динозаврів, залишалося невідомим. В наші дні за слонами і іншими травоїдними ссавцями "забираються" жуки-гнойовики, проте в першій половині мезозою, в тріасі і юрі, їх ще не було.

Автори статті запропонували на роль древніх "санітарів" лісу тарганів з вимерлого сімейства Blattulidae. Упродовж усього мезозою вони були однією з домінуючих груп : їх знахідки складають 1 відсотків від усіх знайдених викопних комах мезозою і приблизно 30 відсотків від усіх тарганів. Що характерно, ареал сімейства співпадає з ареалом рослиноїдних зауропод.

Щоб перевірити цю гіпотезу, вчені за допомогою томографа вивчили зразок ліванського нижньомелового бурштину, куди потрапила личинка Blattulidae разом з п'ятьма своїми копролітами (викопними фекаліями). Сканування показало, що в копролітах тарганів міститися напівпереварені шматочки деревини голонасінних рослин. Судячи із структури деревини, перш ніж бути з'їденою тарганом, вона пройшла через кишечник якоїсь великої травоїдної тварини.

Швидше за все, такою твариною був саме динозавр: у викопному гної динозаврів знаходять схожі фрагменти, а більше ніхто з хребетних тієї епохи не міг переварювати деревні волокна. Разом з гілками і корою динозаври їли і листя, але їх залишки занадто аморфні, щоб їх можна було виявити в копролітах тарганів.

Дослідники відмічають, що жуки, які спеціалізувалися на утилізації гною, стали переважати лише у кінці крейдяного періоду, коли динозаври перейшли на живлення квітковими рослинами. До цього обов'язки по "прибиранню" древнього лісу лягали саме на тарганів. Нині за поїданням гною помічені лише деякі види тарганів, що живуть поряд з гніздами птахів.