У вічній мерзлоті виявлений древній вірус-гігант

4 марта 2014 - Украина

У вічній мерзлоті виявлений древній вірус-гігант

Під час проведення бурових робіт на Чукотці фахівці виявили невідомі науці велетенські віруси. Навіть після 30 000 років перебування у вічній мерзлоті віруси не втратили своїх патогенних властивостей.

Про це говориться в статті, опублікованій в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences. Її підготували російські фахівці з Інституту фізико-хімічних і біологічних проблем грунтознавства РАН спільно зі своїми французькими колегами.

ДНК-вірус, що дістав назву Pithovirus sibericum, був виявлений в зразках грунту, витягнутих з глибини 30 метрів в ході буріння вічної мерзлоти на Чукотці. Довжина вірусної частки складає 1,5 мікрон, тобто на відміну від більшості інших вірусів їх можна розглянути під звичайним світловим мікроскопом.

Судячи з будови оболонки і генетичного апарату, Pithovirus відрізняється від двох відомих груп велетенських вірусів з сімейства Megaviridae і роду Pandoravirus (довжина найбільших з них не перевищує одного мікрона). Усі ці мегавіруси були відкриті за останні 10 років, знахідка Pithovirus доводить, що їх різноманітність все ще залишається недостатньо вивченою.

Своїми зовнішніми амфороподібними контурами віріони Pithovirus нагадують Pandoravirus, проте при цьому вони мають повний набір генів, який дозволяє Pithovirus самостійно реплицируватися в цитоплазмі клітини-хазяїна без допомоги її ядра. Всього знову відкритий вірус має в розпорядженні 159 білків, причому функції 2/3 з них невідомі.

Як і інші віруси-гіганти, Pithovirus заражає амеб і не представляє загрози для людини. Учені з'ясували, що незважаючи на свій поважний вік (близько 30 тисяч років) вірус зберіг здатність інфікувати своїх жертв. Отже, теоретично в глибоких шарах вічної мерзлоти можуть зберігатися і віруси, небезпечні для людей. Тому автори статті побоюються, що у міру відтавання вічної мерзлоти людство все частіше стикатиметься з древніми вірусними інфекціями.