У вимиранні динозаврів винна темна матерія

20 февраля 2015 - Украина

У вимиранні динозаврів винна темна матерія

Американський астрофізик показав, що масові вимирання і інші катастрофічні події в історії Землі можуть бути пов'язані з проходженням Сонячної системи крізь ділянки Чумацького шляху, багаті темною матерією.

Про це говориться в статті професора Майкла Рампіно з Інституту космічних досліджень імені Годдарда (NASA), опублікованої в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

В середині 1980-х палеонтологи Джек Сепкоскі і Девід Рауп вичислили, що масові вимирання відбуваються циклічно раз в 26 млн років. Пізніше вчені з'ясували, що приблизно з такою ж періодичністю (плюс-мінус 3 млн років) на Землю обрушується "дощ" з астероїдів і комет, про що можна судити за збільшенням кількості ударних кратерів.

Крім того, було показано, що раз в 30 млн років на нашій планеті трапляються спалахи вулканізму і зростає тектонічна активність. Професор Рампіно запропонував пояснення, що дозволяє зв'язати усі ці явища воєдино. Виявилось, що у всьому винна темна матерія, в скупчення якої Сонячна система потрапляє раз в 30-42 млн років.

Саме з такою частотою Сонячна система проходить крізь центральний диск Чумацького шляху, насичений темною матерією. В результаті її частки "застряють" в земній корі і анігілюються, що призводить до розігрівання порід, загострюючи вулканізм. Крім того, гравітаційні збурення, викликані темною матерією, змінюють орбіту комет і примушують їх врізатися в Землю.

Якщо гіпотеза Рампіно вірна, то одночасність падіння велетенського астероїда і виверження Деканських траппів в Індії (два ці катаклізми поклали край епосі динозаврів) не можна вважати простим збігом - і те, і інше було спровоковано темною матерією.

Нагадаємо, нещодавно інший вчений, датський професор Хенрік Свенсмарк, пояснив періодичні коливання біорізноманітності на Землі зближенням Сонячної системи з найновішими.