Учені створили 3D-принтер що друкує живі клітини і тканини

6 апреля 2013 - Украина

Учені створили 3D-принтер що друкує живі клітини і тканини

Британські учені створили тривимірний принтер, здатний "друкувати" матеріали, що нагадують за своїми властивостями живі клітини і тканини, у тому числі здатні здійснювати мускульні скорочення і оснащені власною мережею з "нейронів", говориться в статті, опублікованій в журналі Science.

"Ми не намагаємося створити матеріали, на 100% як тканини тіла, а деякі синтетичні структури, здатні виконувати ті ж функції, що і їх живі аналоги. Ми показали, що можемо створити мережі з десятків тисяч крапель-"клітин", сполучених між собою. Ці краплі можна друкувати разом з білковими порами, комбінації з яких буде каналами, здатними передавати електричні сигнали і, що нагадують нервові клітини", - заявив Хаган Бейлі (Hagan Bayley) з Оксфордського університету(Великобританія).

Бейлі і його колеги створили перший прототип квазіживої тканини, експериментуючи з мікроскопічними краплями-"клітинами". Кожна така клітина є мікро-кулькою з води розміром в 50 мікрометрів, покритою молекулами жирів, що нагадують по своїй структурі ключові компоненти клітинної мембрани. За словами учених, подібні "клітини" абсолютно стабільні і можуть існувати впродовж декількох тижнів.

Автори статті навчилися об'єднувати ці кульки в квазіживі тканини за допомогою спеціального 3D-принтера, здатного виготовляти "клітини" з різними розмірами і властивостями. Біотехнологи використали цей пристрій для складання декількох зразків квазіживої тканини з декількох десятків тисяч клітин.

Так, учені використали два види мікро-кульок для створення "квітки", що поступово стискає свої пелюстки подібно до мускула. У іншому випадку Бейлі і його колегам вдалося вбудувати в квазітканину систему з електропровідних каналів, які можуть виконувати роль нервових клітин. Учені вважають, що подібні штучні тканини можна буде використати в якості медичних протезів, що сполучають пошкоджені органи в тілі людини.