Учені створили ліки проти старіння

23 декабря 2013 - Украина

Учені створили ліки проти старіння

Учені виявили молекулярний механізм, поломка якого викликає старечі зміни в тканинах мишей. Фахівці змогли повернути цей процес і омолодили гризунів.

Результати дослідження, проведеного американськими фахівцями з Гарвардської медичної школи, опубліковані в журналі Cell.

Давно відомо, що ключову роль в процесі старіння грають поломки в мітохондріях - "енергетичних станціях" клітини. Ці органели є бактеріями, які у далекому минулому вступили в симбіоз з клітинами еукаріот. Тому у мітохондрій є власний геном - в нім закодована частина білків, задіяних в окислювальному фосфорилюванні (завершальний етап клітинного дихання). Інша частина білків закодована в геномі самої клітини.

Автори статті з'ясували, що мітохондрії при старінні ламаються із-за розузгодження в роботі мітохондріальних генів і генів клітинного ядра. З'ясувалося, що при старінні у мишей знижується концентрація никотинамід-аденін-динуклеотіду (NAD), що, у свою чергу, призводить до збільшення концентрації речовини HIF - 1α. Молекули HIF - 1α і порушують координацію геномів клітини і мітохондрій.

Експеримент показав, що аналогічний ефект можна викликати видаленням гена SIRT1, який стримує зростання концентрації HIF, - 1α. Коли ген вирізувався, навіть у молодих мишей починалися проблеми з мітохондріями - білки, закодовані в геномі самих органел не робилися в потрібній кількості, що порушувало процеси клітинного дихання.

Дослідники встановили, що якщо в організм престарілих мишей вводити компоненти, необхідні для синтезу NAD, то вони починають молодіти. Після одного тижня такої омолоджуючої терапії, тканини дворічних мишей по ряду показників (чутливість до інсуліну, збудливість) наближалися до шестимісячних тварин. Також у них покращувалася якість шерсті. Учені відмічають, що за вивченими параметрами подібна метаморфоза еквівалентна перетворенню 60-річної людини на 20-річну.

Надалі учені сподіваються з'ясувати, як речовина HIF - 1 позначається на зростанні ракових пухлин.