Учені виявили гравітаційну хвилю Великого вибуху

18 марта 2014 - Украина

Учені виявили гравітаційну хвилю Великого вибуху

Американські учені оголосили про отримання нового переконливого доказу інфляційної моделі Великого вибуху, в результаті якого виник наш Всесвіт.

Астрономам уперше вдалося зафіксувати сигнал, залишений в мікрохвильовому випромінюванні блискавичним розширенням простору, який стався в перші миті після Великого вибуху.

Цей сигнал має форму своєрідного зрушення в реліктовому випромінюванні Всесвіту.

Отримані результати підлягають ретельній перевірці, проте вже зараз мало хто сумнівається в тому, що за таке відкриття, якщо воно підтвердиться, буде присуджена Нобелівська премія.

"Це яскраве досягнення, - заявив професор Марк Камионковськи з університету Джонса-Хопкинса. - Я бачив наукове обгрунтування його, і доказова база не викликає сумнівів. Учені, що беруть участь в цьому дослідженні, мають дуже високу наукову репутацію", повідомляє б-б-сі.

Відкриття було оголошене групою американських учених, працюючих у рамках проекту під назвою BICEP2.

Вони використали телескоп, встановлений на Південному полюсі, для спостережень невеликої ділянки неба.

Їх метою було спробувати знайти залишкові сліди інфляційного розширення Всесвіту, який відбувався в першу трильйонну в кубі секунду після Великого вибуху.

За сучасними уявленнями, це сталося 13,7 млрд років назад. За цю неймовірно малу частку секунди зародок Всесвіту виріс від нуля до розмірів м'ячика для гри в пінг-понг.

Інфляційна модель Всесвіту була висунена в 1982 році для пояснення деяких аспектів теорії Великого вибуху. Стандартна модель була не в змозі пояснити математично несуперечливим чином неоднорідність Всесвіту.

Проте таке розширення повинне було залишити дуже визначений по сигнатурі сигнал в реліктовому мікрохвильовому випромінюванні, яке є відлунням Великого вибуху.

І ось тепер учасники проекту BICEP2 стверджують, що цей сигнал зафіксований. Вони називають його поляризацією Б-модус. Він має вигляд характерного зміщення в просторових властивостях реліктового випромінювання. Тільки гравітаційні хвилі, які поширювалися у Всесвіті в її інфляційній фазі, могли згенерувати такий сигнал.

Сенсаційність цього відкриття означає, що дані, отримані дослідниками у рамках проекту BICEP2, будуть піддані ретельній перевірці.

В принципі подібний сигнал може дати взаємодію реліктового мікрохвильового випромінювання з пилом в нашій галактиці, проте учені з проекту BICEP2 стверджують, що ретельно проаналізували дані спостережень за останні три роки з метою виключення такої можливості.

Отримані результати тепер порівнюватимуться з іншими даними спостережень.

"Я навіть не можу пояснити, наскільки важливий цей результат, - говорить доктор Джо Данклі, який бере участь у пошуках сигналу В-модус за допомогою європейського космічного телескопа "Планк". - Теорія інфляційного розширення звучить як божевільна ідея, але все, що ми спостерігаємо у Всесвіті - галактики, зірки, планети - було запрограмовано у цей момент. Якщо це результат підтвердиться, значення його просто важко уявити".