Учені виявили у сучасних людей віруси неандертальців

21 ноября 2013 - Украина

Учені виявили у сучасних людей віруси неандертальців

Учені виявили в геномі сучасних людей ДНК ретровірусів, якими були заражені ще неандертальці і денисовська людина. Можливо, такі віруси викликають ракові захворювання.

Про це говориться в статті британських генетиків з Оксфордського університету, опублікованій в журналі Current Biology.

Минулого року американські учені виявили в геномах двох видів викопних людей, неандертальців і денисовців, сліди 14 ендогенних ретровірусів (ERV). Так називаються віруси, які вбудовують свій генетичний матеріал в ДНК зародкових клітин хазяїв, після чого він починає передаватися у спадок.

Вважається, що деяка частина некодуючої ("сміттєвою") ДНК людини складається якраз з ендогенних ретровірусів. Автори торішнього дослідження спробували знайти в ній сліди неандерталських ретровірусів, проте потерпіли невдачу. Їх британським колегам повезло більше, оскільки вони вивчали не усереднений геном Homosapiens, а порівнювали геноми конкретних людей, до того ж хворих на рак.

Всього генетики проаналізували ДНК 67 пацієнтів. Виявилось, що в геномах усіх цих людей в різних комбінаціях зустрічається генетичний матеріал 7 з 14 ретровірусів, що відносяться до сімейства HML2. Можливо, коли дослідження охопить значніше коло людей, будуть виявлені сліди і інших неандерталських вірусів.

Поки дослідники точно не можуть сказати, чи пов'язані ретровіруси неандертальців з виникненням ракових захворювань. Якщо виявиться, що вони представлені в геномах великого числа наших сучасників, то їх можна вважати нешкідливими. Інакше носіїв таких вірусів елимінував би природний відбір.

Швидше за все, ендогенні ретровіруси, знайдені у Homosapiens, неандертальців і денисовців, проникли ще в геном їх загального предка. Сталося це не пізніше 400 тисяч років тому.