Вічна мерзлота в Антарктиді тане прискореними темпами

25 июля 2013 - Украина

Вічна мерзлота в Антарктиді тане прискореними темпами

Учені уперше встановили, що вічна мерзлота в Антарктиді тане темпами, що прискорюються, і це не пов'язано з глобальним потеплінням, говориться в статті, опублікованій в журналі Scientific Reports.

Учені під керівництвом Джозефа Леві (Joseph Levy) з Техаського університету в Остіні (США) зібрали дані про танення підземного льодовика в долині Гарвуд, розташованій в районі Сухих долин Мак-Мердо на Землі Вікторії в Антарктиді. Учені виявили, що темпи танення вічної мерзлоти виросли з 2001 по 2012 рік і зараз приблизно в 10 разів перевищують середні темпи, характерні для поточної геологічної епохи.

Досі вважалося, що підземні льоди Антарктиди схильні лише сезонним коливанням. Проте Леві і його колеги показали, що вічна мерзлота в долині Гарвуд тане, і геологічних слідів подібних процесів в осяжному минулому немає. Вони виявили, що 400-метровий підповерхневий льодовик в цій долині зараз втрачає приблизно 5 тисяч кубічних метрів льоду в рік і з 2001-2002 років він зменшився майже на 45 тисяч кубометрів.

Учені не зв'язують танення льоду з потеплінням. У районі Сухих долин з 1986 по 2000 року спостерігалося похолодання, після якого підйому температури не було.

Дослідники пояснюють танення вічної мерзлоти змінами погодних умов, із-за яких кількість сонячного світла, що досягає грунту в цьому районі, збільшилася.

Сонячне світло добре відбивається від поверхні льодовика, але темніша поверхня землі, під якою ховається вічна мерзлота, поглинає більшу кількість сонячної енергії. Товстий шар осадових порід захищає підземний лід від сонячного тепла, а тонкий, навпаки, нагрівається сам і гріє лід, що лежить під ним.

Танення підземного льоду міняє ландшафт, оскільки грунт над ним просаджувається. У деяких місцях льодовик просів з 2001 року майже на 15 метрів. Коли до впливу сонячного світла додадуться темпи глобального потепління, що передбачаються, танення льоду і "усадка" ландшафту прискоряться, передбачають учені.