Вчені дізналися як поводиться темна матерія при зіткненні галактик

30 марта 2015 - Украина

Вчені дізналися як поводиться темна матерія при зіткненні галактик

Вчені з'ясували, як поводиться темна матерія при зіткненнях галактик. З'ясувалося, що вона ще "темніша", ніж вважалося раніше, і практично на них не реагує.

Про це говориться в статті британських астрономів з Едінбурзького університету, опублікованій у свіжому випуску журналу Science.

Темна матерія - це загадкова субстанція, яка по масі перевершує усю звичайну матерію у Всесвіті, але при цьому ніяк себе не проявляє, за винятком гравітаційної дії на навколишні об'єкти. Щоб уточнити її властивості, автори статті вирішили з'ясувати, як темна матерія реагує на зіткнення галактичних кластерів.

Галактичними кластерами називаються групи галактик, гравітаційно-пов'язаних між собою. Періодично вони проходять один крізь інший, причому цей процес займає сотні мільйонів років. Щоб реконструювати його, вчені проаналізували 72 пари кластерів, що зіткнулися, - дані про кожний з випадків є як би моментальним знімком зіткнення.

За допомогою космічних телескопів "Хаббл" і "Чандра" дослідники простежили за поведінкою трьох основних компонентів галактик - зірок, міжзоряного газу і темної матерії. Про стан останньої вчені судили по ефекту гравітаційного линзування, коли сила гравітації темної матерії викривляє промені світла, які проходять.

З'ясувалося, що якщо під впливом зіткнення хмари газу сповільнюються, "упираючись" одна в іншу, то швидкість зірок і темної матерії залишається майже незмінною. Оскільки зірки відокремлені одна від одної великими відстанями, то в їх поведінці немає нічого дивовижного - вірогідність того, що при зіткненні галактик зіткнуться і зірки, що входять в них, мала.

З темною матерією справа йде протилежним чином - вона рівномірно і досить щільно розподілена по галактичних кластерах. Отже, навіть коли згустки темної матерії проходять один крізь інший, вони ніяк не взаємодіють. За словами вчених, відкриття не відповідає на питання про природу темної матерії, але все таки дозволяє зменшити число невідомих в космологічних моделях.