Великий адронний колайдер зупинений до 2015 року

14 февраля 2013 - Украина

Великий адронний колайдер зупинений до 2015 року

Великий адронний колайдер (ВАК) в четвер був зупинений на 20 місяців для ремонту і модернізації, яка дозволить майже удвічі збільшити його енергію, повідомляє прес-служба Європейської організації ядерних досліджень (ЄОЯД).

У 08.24 за київським часом чергова зміна в контрольному центрі "вимкнула" потік часток в прискорювачі, закінчивши трирічний сеанс роботи прискорювача, в ході якого він виконав своє головне завдання, - дозволив виявити нову частку, яка за усіма параметрами близька до теоретично передбаченого бозона Хіггса. Ця частка є останнім бракуючим елементом Стандартної моделі і відповідає за маси усіх інших елементарних часток.

"У нас є усі причини для того, щоб бути задоволеними першими трьома роками ВАК. Сам прискорювач, експериментальні установки, обчислювальна техніка і уся інфраструктура працювали блискуче, і у нас є "в кишені" важливі наукові відкриття", - відмітив директор ЄОЯД Рольф Хойєр (Rolf Heuer).

З цієї миті починається 20-місячна - до 2015 року - перерва на модернізацію, яка торкнеться не лише основного, 27-кілометрового кільця найбільшого в історії прискорювача елементарних часток, але і "допоміжних" передприскорювачів - Протонного синхротрона (PS) і Протонного суперсинхротрона (SPS), а також майже усієї інфраструктури комплексу. Після цієї модернізації сумарна енергія зіткнень протонів в колайдері буде збільшена з нинішніх 8 тераелектронвольт до проектних 14 тераелектронвольт.

За час роботи колайдер зібрав значно більше даних, чим очікувалося, до грудня 2012 року кількість накопиченої інформації досягла 30 зворотних фемтобарн (у одиницях фізики вимірюють кількість зіткнень), з яких 23 було отримано в 2012 році. Це означає, що фізикам належить аналізувати великий об'єм даних, в якому можуть "ховатися" нові відкриття.