Води на Землі є в два рази більше, ніж вважалося

14 марта 2014 - Украина

Води на Землі є в два рази більше, ніж вважалося

Геологи встановили, що в глибинах нашої планети можуть таїтися колосальні запаси води, які порівнянні по масі зі світовим океаном.

Про це говориться в статті канадських учених з Університету штату Альберта, опублікованій у свіжому випуску журналу Nature.

Верхні шари мантії Землі складаються в основному з безводого мінералу оливіна, тому фахівці завжди вважали їх відносно "сухими". Проте деякі учені припускали, що на межі верхньої і нижньої мантії, де оливін знаходиться в особливому, спресованому стані, води може бути більше. Автори статті знайшли підтвердження цієї гіпотези, вивчаючи трьохміліметровий коричневий алмаз, знайдений в центральній Бразилії.

Алмаз потрапив на поверхню по кімберлітовій трубці, що сформувалася близько 100 мільйонів років тому. Дослідники виявили в ньому сліди рингвудита - видозміненої форми оливіна, яка може утворюватися тільки на глибині 410-660 кілометрів. Це перший зразок земного рингвудита, знайдений ученими, - раніше цей мінерал був відомий тільки у складі метеоритів.

Аналіз показав, що алмазний рингвудит містить біля 1,5% води у вигляді гідроксильних (- OH) груп. Враховуючи, що в перехідній зоні між верхньою і нижньою мантією рингвудит, судячи з усього, домінує, учені припустили, що надра Землі приховують в собі величезні запаси води. За розрахунками авторів статті, маса води, запасеної в земних глибинах, складає 1,4 x 10 в 18 ступені тонн.

По масі глибинна вода порівнянна з водою, що наповнює усі земні океани разом узяті. Відкриття проливає новий світ на механізми планетоутворення. Мабуть, речовина, з яких формуються планети, сильніше насичена воднем, чим вважалося раніше. Це означає, що океани, що складаються з води, можуть утворюватися на багатьох планетах у Всесвіті.