Знайдена невідома теорія Ейнштейна

26 февраля 2014 - Украина

Знайдена невідома теорія Ейнштейна

Архівісти виявили втрачену теорію Альберта Ейнштейна. Як виявилося, в 1931 році він вивчав ідею стаціонарного Всесвіту.

Рукопис, який упродовж десятиліть не привертав уваги і знаходився в архіві в Єрусалимі, показує, що Альберт Ейнштейн роздумував над альтернативною теорією еволюції Всесвіту. Вона свідчить, що всесвіт не народився у Великому вибуху, а розширюється постійно і вічно. Дивно, але робота, написана Ейнштейном в 1931 році, нагадує теорії, які відстоював британський астрофізик Фред Хойл через майже 20 років.

І, попри те, що Ейнштейн незабаром відмовився від цієї ідеї, рукопис показує небажання великого ученого визнати той факт, що Всесвіт був створений в результаті однієї вибухової події.

Теорія Великого вибуху отримала перше астрономічне підтвердження в 1920-х роках, коли американський астроном Едвін Хаббл і інші учені виявили, що далекі галактики віддаляються і простір розширюється. Спостереження вказували на те, що у минулому Всесвіт був дуже щільним і лише пізніше різко розширився.

Проте, з кінця 1940-х років Фред Хойл стверджував, що Всесвіт не обов'язково утворився в результаті Великого вибуху - простір може розширюватися вічно, зберігаючи приблизно постійну щільність. Це цілком можливо, якщо у Всесвіті безперервно народжується нова матерія - у вигляді елементарних часток, що спонтанно з'являються з вакууму.

Ці частки потім зливаються, утворюючи галактики і зірки, і при досить високій швидкості народження, цих часток вистачає, щоб заповнити порожнечу, створену в результаті спостережуваного астрономами розширення простору. Всесвіт Хойла завжди був нескінченним, тому розмір не змінився в процесі розширення.

Нещодавно виявлений документ показує, що Ейнштейн описав цю ідею набагато раніше, ніж Хойл. "Для того, щоб щільність (Всесвіту) залишалася постійною, повинні постійно утворюватися нові частки матерії", - пише Ейнштейн. Як вважають дослідники, рукопис був зроблений під час поїздки в Каліфорнію в 1931 році. Він був збережений в архіві Альберта Ейнштейна в Єрусалимі і досі знаходилася у вільному доступі, але його помилково відносили до іншої роботи Ейнштейна.

Фізик Кормак О'Раферті з Технологічного інституту Waterford в Ірландії сказав, що "трохи не впав із стільця", коли зрозумів, що за рукопис перед ним. Саме О'Раферті і його співробітники опублікували відкриття, яке довгі роки було перед очима безлічі учених, що вивчають праці Альберта Ейнштейна.

Це відкриття підтверджує, що Хойл не був диваком. Той факт, що Ейнштейн обмірковував стаціонарну модель, могло бути потужним аргументом в спорі Хойла з іншими фізиками, але, на жаль для Хойла і його прибічників, рукопис Ейнштейна йому був невідомий.

Потрібно відмітити що хоч модель Всесвіту Хойла була кінець кінцем спростована астрономічними спостереженнями, але все таки вона була математично послідовною і не суперечила рівнянню загальної теорії відносності Ейнштейна. Невідомий рукопис Ейнштейна показує, що і сам Ейнштейн вважав цілком правдоподібним подібну картину еволюції Всесвіту. Вона дійсно могла б працювати без змін в його власних теоріях.

Проте пізніше Ейнштейн зрозумів, що ця ідея помилкова - на рукописі видно, як думка про стаціонарний Всесвіт перекреслена ручкою іншого кольору.

Цікаво, що Ейнштейнові не дуже подобалася ідея народження Всесвіту з Великого Вибуху, хоча інші фізики стверджували, що це закономірне виведення із загальної теорії відносності. Альберту Ейнштейнові теорія Великого вибуху здавалася "огидною", як і багатьом іншим фізикам того часу, наприклад видатний кембріджський астроном Артур Еддінгтон не любив ідею Великого вибуху через те, що вона припускала деякий містичний момент зовнішньої дії на первородну матерію.

Проте, коли астрономи виявили свідчення вибухового розширення Всесвіту, Ейнштейнові довелося відмовитися від свого ухилу у бік теорії статичного (що не розширюється) Всесвіту, мабуть у цей момент Ейнштейн звернувся до ідеї стаціонарного Всесвіту, який сам народжує матерію для свого розширення.